Huittisten HWT Yhtiöistä tuli Raskassarja-ketjun jäsen

01.02.2024

HWT Yhtiöt Oy:n piti olla vain pöytälaatikkofirma, mutta siitä kehittyi menestyvä raskaan kaluston korjaamo ja varaosamyymälä. Tammikuussa 2024 HWT hyväksyttiin Raskassarja-ketjun jäseneksi.

Kaikki sai alkunsa, kun korjaamopäällikkönä työskennellyt Aatu Wälimäki päätti lähteä omille teilleen vuonna 2018. Pitkän uran asentajana tehnyt Wälimäki oli kokeillut alalla melkein kaikkea muuta paitsi omaa yritystä. Niinpä hän hankki pakettiauton ja kasan työkaluja.

— Kävin kuljetusliikkeiden tiloissa tekemässä huoltoja kaksi – kolme vuotta, Wälimäki kertoo.

 

Hän korjasi myös tien päälle hajonneita kuorma-autoja ja työmaille hyytyneitä työkoneita. Liikkuvaa asentajaa tarvittiin usein iltaisin ja öisin, jolloin varaosaliikkeet olivat kiinni. Siksi Wälimäki hankki oman varaosavaraston.

Wälimäki hoiti hommansa niin hyvin, että hänelle alkoi pian olla kysyntää enemmän kuin kalenterissa oli vapaita päiviä. Varaosiakin meni, mutta ei tarpeeksi, sillä maahantuoja edellytti mittavia vuosiostoja.

Silloin Wälimäki ja kuljetusyrittäjä Henrik Hievanen keksivät yhdistää voimat. He perustivat HWT Yhtiöt Oy:n vuonna 2020.

 

Hievasilla oli oma kuljetusyritys Jukka Hievanen Oy sekä JH Pesuhuollot Oy. Pesuhalli sijaitsi Huittisissa Linnanherrankadulla. Samassa osoitteessa myös huollettiin raskasta kalustoa.

HWT:n kautta saatiin riittävä ostovolyymi varaosille. Pian yritys osoittautui muutenkin tarpeelliseksi. Sekä Hievanen että Wälimäki tarvitsivat lisätyövoimaa ja yhdessä he palkkasivat HWT:lle ensimmäisen työntekijän.

— Sen jälkeen hommat alkoivat paisua. Palkkasimme myös metallimiehen ja yhteensä meillä on nyt viisi työntekijää.

Finnish RK-Group Oy:n toimitusjohtaja Tommi Tapio toivotti HWT Yhtiöt tervetulleeksi Raskassarja-ketjuun.
Finnish RK-Group Oy:n toimitusjohtaja Tommi Tapio (kesk.) toivotti HWT:n Hievasen (vas.) ja Wälimäen tervetulleiksi Raskassarja-ketjuun.

Huittisten Linnanherrankadulle perustettiin HWT:n korjaamo ja varaosamyymälä. Hallin puolella kunnostetaan kaikkia kuorma-automerkkejä ja työkoneita, tehdään päällirakenteita kuten lavoja ja vaunuja tarpeen vaatiessa vaikka alusta loppuun asti. Hydrauliikkaletkut tulevat Hydroscandilta ja vikakoodit ratkaistaan Autocomin, Boschin ja Wabcon testereillä.

JH Pesuhuoltojen rekkapesu löytyy HWT:n vierestä ja katsastus hoituu alihankintana.

 

— Filosofiani on, että myös pieniä asiakkaita palvellaan. Sovituista aikatauluista pidetään kiinni, sillä heillä ei aina ole toista autoa korjauksessa olevan tilalle. Hintojen ja palvelutason tulee olla kohdillaan, Wälimäki toteaa.

HWT:ssa on otettu vastaan kutakuinkin kaikki työt, mitä asiakkaat ovat ehdottaneet. Jotain yrityksen työtaidoista kertoo erään uuden tienhoitoauton korjaus. Autoilija valitti, että kuorma-auton alustalle rakennettu matala koukkulaite esti akselinnoston.

Ajoneuvovalmistaja ei osannut auttaa asiassa.

— Sieltä sanottiin toukokuussa, että heillä kokoontuu komitea miettimään asiaa kesälomien jälkeen.

HWT:llä ryhdyttiin lomailun sijaan hommiin. Akselinnosto rakennettiin samaan tapaan kuin Sisulla: ulkopuolisesti. Iskunvaimentaja, vivut ja ilmapalkeet saatiin toimimaan ennen kuin komitea kokoontui.

 

Tammikuussa 2024 HWT hyväksyttiin Raskassarja-ketjun jäseneksi. HWT:n työn jälki ja toiminta vakuuttivat sen hallituksen.

—  On hienoa, että nyt on joku selän takana tukemassa. Pajan puolella kalusto muuttuu niin paljon, että on hyvä olla kumppaneita, joilta kysyä tarvittaessa neuvoa, Wälimäki sanoo.

Yrittäjä uskoo myös hyötyvänsä Raskassarja-ketjun nimestä. Se on tae työn laadusta. Seuraavaksi HWT:n katolle onkin nousemassa iso mainoskyltti, joka näkyy Kakkostielle asti.

Avajaisetkin ovat suunnitteilla keväällä, sillä ne jäivät aikoinaan pitämättä koronan vuoksi.

 

Mutta vielä on kysyttävä, että mistä HWT:n nimi tulee. H tarkoittaa Hievasta ja W Wälimäkeä, mutta kuka on salaperäinen kolmas osakas?

— Sitä meiltä kysytään usein, mutta ketään kolmatta ei ole. Ajattelimme, ettei firman nimi voi olla HW, kun se väännettäisiin muotoon ”Haista V****”. Siksi viimeisenä kirjaimena on T. Se voi tarkoittaa joko Truck tai Trailer tai sitten vain ”HelWetin Tyhmät”.

 

Teksti Sari Järvinen, Kuva Tommi Tapio