Hätäjarrutusmatkoissa suuria eroja

Katso videolta, miten 76-tonninen täydessä puulastissa ollut yhdistelmä selvisi hätäjarrutuksesta Virttaalla. Entä kumpi yhdistelmä pysähtyi nopeammin: 60-tonninen sorakasetti vai ADR-säiliö?

 

Virttaan varalaskukentällä testattiin toukokuun lopulla, kuinka nopeasti eri ajoneuvot pysähtyvät. Testiin osallistui monipuolisesti ajoneuvoja mopoautoista linja-autoihin, mutta poikkeusluvalla ajavia uusia HCT-yhdistelmiä ei asfaltilla nähty.
– Yritimme saada paikalle myös HCT-yhdistelmää, mutta aikataulut eivät sopineet, Sataedu Oy:n kouluttaja Unto Pentinmäki kertoo.
Teoriassa ei erilaisten kulkuneuvojen tai yleensä eri painoisten ajoneuvojen jarrutusmatkoissa pitäisi olla mainittavia eroja. Käytännössä tilanne on kuitenkin eri. Virttaalla havainnollistettiin näitä eroja käytännön jarrutustestein.
Tilaisuuden järjesti ADR-Koulutus Timo Kallionpää, Sataedu, Porin prikaati, Destia Huittinen, Kuljetusliike Heikkilä, Kuljetusliike Kari Isotalo, Auto Palin, Kuljettajan ammattipätevyys koulutuskeskus Hannu Kangas ja Hankkija Samu Kaunisto, Jarno Nissi sekä hengessä oli mukana Liikenneturva.

Teksti ja kuvaus: Sari Järvinen