Vielä maaliskuussa 2023 Volta Trucks Ab esitteli Steyerin tehtaalla Itävallassa uuden sähkökuorma-autonsa testiversiota DB Schenkerille. Ruotsalaisvalmistajan oli tarkoitus aloittaa Volta Zeron tuotanto tänä vuonna. DB Schenker suunnitteli hankkivansa niitä lähes 1 500 kappaletta, mikä oli Euroopan suurin sähkökäyttöisten kuorma-autojen ennakkotilaus.
Toisin kävi.
Lokakuun 16. päivänä Volta Trucksin hallitus ilmoitti hakevansa yrityksen konkurssiin. Syyksi se kertoi alihankkijansa, akkuvalmistaja Proterran yrityssaneerauksen. Samassa romahtivat Voltan osakkeet. Byggmästare Anders J Ahlström Holding laski niiden arvoksi kesäkuussa 440 miljoonaa Ruotsin kruunua, lokakuussa nolla. Myös Suomen Volta Trucks Finland Sales Oy on haettu konkurssiin.
Nikolan sähkökuorma-autoissa tulipaloja
Amerikkalainen akkuvalmistaja Proterra puolestaan ilmoitti jatkavansa toimintaansa mahdollisimman normaalisti, mutta ei maininnut mitään Voltasta. Proterralla on myös sopimus akkujen toimittamisesta Nikolan Tre BEV -sähkökuorma-autoihin.
Nikola puolestaan on ollut jo vaikeuksissa ennen Proterran yrityssaneerausta. Heinä- ja elokuussa sen toimitiloissa syttyi tulipaloja, joiden vuoksi 209 Tre BEVin tuotanto ja uusien myynti keskeytettiin. Tulipalojen syyksi on arveltu akuston jäähdytyspiirin vuotoa. Asiasta uutisoi electrive 5.8.
Proterra on Amerikan suurin sähkölinja-autojen valmistaja. Niiden toimituksissa on ollut viivästyksiä. Esimerkiksi New Yorkissa Tompkins Consolidated Area Transit (TCAT) odottaa Proterran busseja. Viimeisestä viidestä puuttuu osia ja nopeussensorit eivät toimi kunnolla. Myös vanhojen linja-autojen korjauksissa on ollut haasteita, TCAT:n johtaja Scot Vanderpool totesi The Ithaca Voice -lehdelle 17.8.2023.
Useita konkursseja
Volta ei ole ainut sähköajoneuvovalmistaja, joka on lopettanut toimintansa viime aikoina. Volvon Nova Bus päättää linja-autotuotantonsa Yhdysvalloista vuoteen 2025 mennessä. Sähköisiä pick-upeja valmistava Lordstown Motors meni konkurssiin kesäkuussa, WM Motors lokakuussa.
Hankaluuksien syyksi valmistajat ovat nimenneet inflaation, sähköisten komponenttien pulan ja yleisesti ”taloudellisen vastatuulen”.
Muut ruotsalaiset kuorma-autovalmistajat eivät ole uutisoineet akkuongelmista. Scania käyttää sähkökuorma-autoissaan ruotsalaisen Norhtvoltin akkukennoja ja Volvolla on oma kokoonpanotehdas Belgian Gentissä. Se käyttää eteläkorealaisen Samsung SDI:n kennoja ja moduuleita.
Teksti Sari Järvinen, kuvat Volta Trucks & DB Schenker