Espoo ottaa käyttöön uusiutuvan dieselin

Espoon kaupunki ottaa käyttöön kaupunkitekniikan keskuksen dieselkalustossaan kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistetun polttoaineen.

Kuva: Espoon kaupunki

Siirtyminen uusiutuvaan dieseliin on osa Espoon kaupungin tavoitetta olla täysin hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on, että koko Espoon kaupungin dieselkalusto voisi ottaa uusiutuvan dieselin käyttöönsä vaiheittain.
– Tärkeä askel tässä on Neste MY uusiutuva diesel, joka tulee käyttöön dieselillä toimiviin työkoneisiimme sekä muuhun liikkuvaan kalustoomme. Tuotteen avulla voimme vähentää kasvihuonekaasupäästöjämme jopa 90 prosenttia, ja sillä saavutettava päästövähennys vastaa vuositasolla noin 400 henkilöauton poistamista liikenteestä. Tämä luku on selvästi enemmän kuin kaupunkitekniikan keskuksella on henkilöautoja käytössään. Onkin hienoa, että voimme aloittaa uuden vuoden uusiutuvalla dieselillä ja huomattavasti pienemmällä hiilijalanjäljellä, kertoo Espoon kaupunkitekniikan keskuksen johtaja Harri Tanska.

– Kuten Tampereen teknillisen yliopiston tutkimustulokset osoittavat, voivat lähipäästöt pienentyä yhdessä yössä useita kymmeniä prosentteja Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöön siirtymisen myötä, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoista vastaava johtaja Sam Holmberg.

Neste MY uusiutuvan dieselin jakelu laajeni vuoden vaihteessa Neste Espoo Muuralan liikenneasemalle. Tuotetta saa nyt yhteensä yhdeksältä kevyen liikenteen asemalta ja 12 raskaan kaluston Neste Truck -asemalta.

Uusiutuva diesel on Suomessa jo Porvoon kaupungin sekä yritysten, kuten Lassila & Tikanoja ja DB Schenker käytössä. Myös Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman lentokenttäbussit ja vaatteiden kierrätysjärjestö UFF:n logistiikkaketju kulkevat uusiutuvalla dieselillä. Osana kehittyneiden biopolttoaineiden BioSata-hanketta Neste toimittaa tuotetta myös Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran työkoneiden ja muiden hyötyajoneuvojen käyttöön.