Helmikuun 2024 alusta lähtien yli 20-tonninen kuorma-autoliikenne ohjataan odotusalueille ennen Kirjalansalmen siltaa, joka on ainut kiinteä tieyhteys Paraisille ja Turun saaristoon. Väliaikaisten ”rekkaparkkien” tarkoitus on estää raskaan liikenteen ajoneuvojen kohtaaminen heikkokuntoisella sillalla. Järjestely siis muuttaa sillan yksisuuntaiseksi raskaan liikenteen osalta.
Odotusalueille kerätyt ajoneuvot päästetään liikennevalojen ja tarvittaessa liikenteenohjaajan avulla matkaan, kun on varmistettu, että sillan toisesta päästä ei tule vastaan raskasta liikennettä. Muu liikenne pysäytetään rekkaletkan lähtiessä liikkeelle. Linja-autoja virkailijat eivät ole laskeneet raskaaksi liikenteeksi, eikä niiden tarvitse ajaa odotustilaan.
Kukaan ei osaa sanoa, kuinka pahasti helmikuussa alkavat liikennejärjestelyt ruuhkauttavat saaristoliikenteen. Ei edes Varsinais-Suomen ELY-keskus, joka on testauttanut järjestelyä simulaation avulla. Vastaavaa ”rekkaparkkia” ei ole toteutettu missään muualla Pohjoismaissa.
Suomen pisin riippusilta on vilkkaassa käytössä. Sillä kulkee vuorokaudessa noin 10 357 ajoneuvoa, joista raskaita on 567 ja yhdistelmäajoneuvoja 280.
Näitä löytyy muun muassa Powder-Trans Ab Oy:ltä, jolle sillan vaihtuvat liikennejärjestelyt ovat tulleet tutuiksi.
– Tähän mennessä on ollut monta vaihetta: nopeuksia on alennettu, etäisyys edellä ajavaan on 60 metriä ja rakennustyömaan takia tulee kiertoteitä. Uusi yksisuuntaisuus hidastaa edelleen matkantekoa, Powder-Transin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist toteaa.
Blomqvist toivoo, että myös odotusalueiden talvitienhoidosta ja suolauksesta muistetaan huolehtia.
– Yksisuuntaisuus on parempi ratkaisu kuin painorajoitukset tai raskaan liikenteen ajojen salliminen vain öisin.
Raskas liikenne ja teollisuus joutuvat maksamaan hidastuksista ja epäselvistä aikatauluista johtuvat kulut.
– Me maksamme lystin taas. Pitkään tiedettiin, että silta on huonossa kunnossa, mutta päätöstä uuden rakentamisesta ei saatu aikaan. Nyt lisäkustannuksia tulee kaikille, Blomqvist harmittelee.
Sillan heikosta kunnosta aiheutuvien odotusalueiden rakentaminen ja muut lisäjärjestelyt maksavat valtiolle miljoonia euroja.
Raskaan liikenteen muuttaminen yksisuuntaiseksi on siinä mielessä erikoinen ratkaisu, etteivät suunnittelijat osaa sanoa varmaksi, onko siitä mitään hyötyä. Huolena on ollut sillan odotettua nopeampi heikkeneminen.
– On ikävää, että raskasta liikennettä syytetään sillan huonosta kunnosta. Ei se ole isojen autojen vika, jos silta on ruosteessa ja tuollaisessa kunnossa.
Autoilijoita on kummastuttanut sillan aiempi korjausyritys. Asfaltti jäi kuoppaiseksi ja sillä ajaminen tuntuu aiheuttavan liikettä siltarakenteisiin.
Virkailijoita on puolestaan harmittanut, että raskas liikenne on ajanut ylipanoilla heikkokuntoisella sillalla. Sen alla oleviin teräsrakenteisiin on asennettu monitorointilaitteet, jotka erottavat ajoneuvojen akselivälit, akselipainot, telipainot ja kokonaismassat. Mittaustuloksissa on havaittu edelleen päivittäin useita yli 80 tonnin kuljetuksia sekä useampia yli 100 tonnin kuljetuksia. Mittauslaitteet antavat tulokset noin viiden prosentin tarkkuudella.
ELY-keskus tiedotti yhteistyöstä poliisin kanssa, jotta valvontaa saadaan lisää raskaiden kuljetusten ylipainoihin.
Uusia erikoiskuljetuslupia sillan yli ei toistaiseksi myönnetä.
Raskaan liikenteen odotusalueiden rakennustyöt on tarkoitus aloittaa marraskuussa viikkojen 45–46 aikana ja niiden odotetaan valmistuvan helmikuun alussa 2024.
Teksti ja valokuva Sari Järvinen, Raskassarja-lehti
piirroskuvat Varsinais-Suomen ELY-keskus
Lisätietoa: