”Ei auta muu kuin mennä eteenpäin”

Turussa roihusi lauantaina aamuyöllä Suomen historian suurin bussipalo, mutta autonomistajien auttamishalun vuoksi yhtään sovittua vuoroa ei jäänyt ajamatta.

 

 

 

 

 

 

Kun kuljettaja Johan Byman palasi linja-autoineen Latvian keikalta syyskuun viimeisenä maanantaina, häntä odotti työpaikallaan Linjaliikenne Nyholm Oy:n pihalla lohduton näky.  Taivasalla seisoi 23 palanutta linja-auton raatoa. Mustuneiden moottorien seassa oli pellinpaloista, jäänteitä ehkä entisestä katosta. Bussien lisäksi lauantaina aamuyöllä roihusi ja paukkui noin 150 autonrengasta ja tuli vioitti myös yhden kuorma-auton.
– Joku arvioi, että rahalliset menetykset ovat yli kuusi miljoonaa. Tosin ei kukaan tiedä, mitä ne ovat todellisuudessa, sillä hallin mukana paloi myös paljon arvokkaita linja-autojen varaosia, Byman harmittelee.
Nyholmilta pelastui kymmenkunta linja-autoa, joista yksi oli Bymanin mukana Latviassa.
– Ja se oli tietysti se auto, joka olisi eniten ollut vaihdon tarpeessa, Byman manaa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turussa syyskuussa sattunut linja-autopalo on Suomen suurin. Ainakaan bussipaloja tutkinut Pelastusopiston tutkimusjohtaja Esa Kokki ei muista kuulleensa aiemmin vastaavasta.
– Ulkomailla on ollut suurempia, mutta Suomessa näin isot tulipalot ovat erittäin harvinaisia. Vaikka Vantaalla poltettiin yhdeksän linja-autoa kesäkuussa, en usko, että kuitenkaan on kyse mistään muotijutusta vaan puhtaasta sattumasta.
Kuljetusyrittäjä voi yrittää suojautua tuhopolttajia vastaan estämällä näiden pääsyä tontille. Kokki vinkkaa rakentamaan aitoja ja lukitsemaan portteja.
– Helposti syttyvä materiaali kannattaa viedä pois näkyviltä. Lisäksi linja-autoja ei kannattaisi säilyttää samassa tilassa aivan vierekkäin, mutta toisaalta on tilan puutteen takia aivan ymmärrettävää, että näin tehdään.

Turun bussipalon havaitsi Nyholmin ajossa ollut kuljettaja, joka tuli työmatkaltaan takaisin Runosmäellä sijaitsevalle varikolle lauantaina aamuyöllä. Silloin palo roihusi kovana ja mukana paloi myös kuljettajan oma henkilöauto, joka oli pysäköity hallin viereen. Viereistä, toisen kuljettajan henkilöautoa liekit eivät tuhonneet.
Nyholmin kuljettajan ja palomiesten ripeän toiminnan ansiosta kymmenkunta linja-autoa saatiin pelastettua.

Osa busseista säilyi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tulipalo houkutteli paikalle sankan joukon uteliaita katsojia.
– Eräs poliisi sanoi, että paikalla oli niin paljon ihmisiä, että jos heiltä olisi jokaiselta pyytänyt pääsymaksun, rahoilla olisi saatu yksi uusi bussi, Linjaliikenne Nyholmin toimitusjohtaja Turkka Tuomi sanoo.
Katsojien joukossa seisoi poliisin epäilyjen mukaan myös palon sytyttäjä. Eräs palomies havaitsi hänet ja henkilö saatiin kiinni. Hänellä on taustaa vastaavanlaisista rikoksista.
– En itse nähnyt kaveria, enkä tiedä kuka hän on. Tuskin hän kuitenkaan mihinkään aktivisteihin kuuluu, liikennöitsijä pohtii.
Tuomi kiittää avusta tuttuja autonomistajia, sillä yhtään vuoroa ei palon vuoksi jäänyt ajamatta. Lisäksi mies uskoo vakuutuksen korvaavan – ainakin osan – tuhoista.
– Eiköhän tämä tästä jatku… ei tässä muukaan auta kuin mennä eteenpäin, Tuomi toteaa.

Teksti ja kuvat Sari Järvinen