DHL ja Vähälä hankkivat sähköautoja

StreetScooteria testataan ensimmäistä kertaa Suomessa.

StreetScooterissa on 40 kWh:n akku. Kuva DHL.

Pikakuljettaja DHL Express on aloittanut paketti- ja asiakirjalähetysten noudon ja jakelun sähköautolla Turun keskustassa. Saksalaisvalmisteista sähköistä StreetScooter-jakeluautoa testataan nyt ensimmäistä kertaa Suomen olosuhteissa.
DHL Express on yhteistyökumppanina Turun kaupungin isännöimällä CityHUB-lähijakeluasemalla, joka on osa Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanketta.
–Kesällä CityHUB toimi kahden keskusta-alueella liikkuneen pyöräkuriirimme tukikohtana. Tammi-huhtikuun aikana pyörät korvaa sähköauto. DHL:n tavoitteena on vähentää kaikki logistiikan päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä, kertoo DHL Expressin toimitusjohtaja Oktay Nuri.

Deutsche Post DHL -konserniin kuuluvan StreetScooter GmbH:n valmistamat jakeluautot ovat laajalti konsernin käytössä Saksassa: ajoneuvoja on jo 11 000. Niillä oli ajettu vuoden 2020 alkuun mennessä yhteensä yli 120 miljoonaa kilometriä.
– Konsernin oma sähköauto on suunniteltu nimenomaan postin ja pakettien jakeluun, joten kuormatila on isokokoinen ja kevyttä tavaraa mahtuu kyytiin paljon, DHL Expressin operatiivinen johtaja Janne Appel kertoo.
– Saksassa auton 40 kWh:n akku ja vajaan 200 km:n kantama ovat riittäneet hyvin keskusta-ajoon ja lyhyisiin siirtymiin. Turun leuto alkutalvi ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta todelliseen testiin päästään vasta pakkasten tullen. Autoon asennettu telematiikka välittää valmistajalle yksityiskohtaista tietoa mm. ulkolämpötilasta, ajokilometreistä, akun suorituskyvystä ja auttaa siten jatkokehitystyössä.

Vähälä Yhtiöt on tehnyt K Auto Oy:n kanssa sopimuksen MAN eTGE -täyssähköpakettiautojen hankinnasta, uutisoi KuljetusNet.fi. Jakeluautot liikennöivät keväästä lähtien päivittäisessä jakeluliikenteessä Oulun ja Jyväskylän lähialueilla.  Vähälä Yhtiöiden käyttöön tulevat täyssähköautot ovat MAN eTGE 3.140 umpipakettiautoja. Niiden teho on 100 kW(136hv) ja arvioitu toimintasäde 114 km.