DB Schenker avasi noutopisteverkostonsa yrityksille

DB Schenker etsii uusia noutopistepaikkoja muualtakin kuin kioskeista ja vähittäiskaupoista.

– Noutopisteeksi ryhtyminen antaa kukkakaupoille, autokorjaamoille tai vaikkapa kyläkirjastoille mahdollisuuden nousta lähialueensa keskuspaikaksi ja saada näin täysin uudenlaisia asiakkaita, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg. Kuva Aki Rask.

Tähän saakka Suomessa on ollut yleisenä käytäntönä, että verkkokauppa-asiakkaat noutavat lähetyksensä valtakunnallisten vähittäiskauppojen tai kioskien verkostosta. Nyt DB Schenker antaa olemassa olevien vaihtoehtojen lisäksi kaikille halukkaille yrityksille mahdollisuuden liittyä DB Schenkerin noutopisteverkostoon. Liittyminen on yrityksille ilmaista, eikä se edellytä laite- tai tietoliikenneinvestointeja, koska lähetysten vastaanottoon ja luovutukseen käytetään mobiilisovellusta.
– Haluamme antaa kaikenlaisille yrityksille helpon mahdollisuuden ryhtyä noutopisteeksi. Riittää, että yrityksellä on hyvät aukioloajat ja sopivat tilat lähetysten lyhytaikaiseen säilytykseen. Noutopisteeksi ryhtyminen antaa kukkakaupoille, autokorjaamoille tai vaikkapa kyläkirjastoille mahdollisuuden nousta lähialueensa keskuspaikaksi ja saada näin täysin uudenlaisia asiakkaita, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg.
– Selvitystemme mukaan verkkokauppojen asiakkaat haluavat lisää valinnanvaraa noutopisteverkostoon. Varsinkin maaseudulla kasvukeskusten ulkopuolella on yksityisyrityksiä, jotka ovat liikenteellisesti ja asiakasrakenteeltaan sopivia laajentamaan palveluvalikoimaansa noutopistetoiminnalla.

Palveluverkoston vapauttaminen käyttämällä eSchenker-sovellusta on suomalainen innovaatio. Mobiilisovelluksella vältetään raskaiden kassapääteinvestointien ja järjestelmäintegraatioiden tekeminen. Tähän saakka eSchenker-sovellusta on käytetty lähinnä kuljetusten seurantaan, mutta nyt siihen on kehitetty myös noutopisteitä palveleva Oma Noutopiste -lisäosa. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi sovelluskaupoista. Oma Noutopiste -lisäosa toimii toistaiseksi Android-laitteilla, mutta myös iOS-versio on valmistumassa lähiaikoina.
– DB Schenker pyrkii olemaan digitalisaation aallonharjalla. Yksi tavoitteemme on ratkaista innovatiivisesti kuljetusliiketoiminnan haasteita. Käytämme eSchenker-verkkopalvelua ja mobiiliapplikaatiota jo kuljetusasiakkaittemme työkaluna, joten sen oheen oli loogista rakentaa noutopistetoiminnan mahdollistava lisäosa, sanoo palveluinnovaation kehittänyt CIO Samuli Salmela Schenker Oy:stä.
– Toimimme Suomessa tämän noutopistesovelluksen kokeilukenttänä. Sovellukselle on jo kysyntää myös muissa Pohjoismaissa, joissa DB Schenkerillä on pakettiliiketoimintaa, sekä laajemmin Euroopassa.
Yritykset voivat hakeutua DB Schenkerin noutopisteverkostoon täyttämällä lomakkeen DB Schenkerin verkkosivuilla osoitteessa www.dbschenker.fi.