DAFilta uusi sähkökuorma-auto

LF Electricin toimintasäde on 280 kilometriä.

AF LF Electricin tuotanto alkaa toukokuussa Leyland Trucksin tehtaalla Iso-Britanniassa. Kuva DAF Trucks.

LF Electric on DAFin uusin täyssähköisellä voimansiirrolla varustettu tuote. Sen sähkömoottori tuottaa 250 kW:n nimellistehon (enimmäisteho 370 kW) ja 1 200 Nm:n nimellisväännön (huippuvääntö 3 700 Nm). Moottori saa virtaa litium-rautafosfaattiakusta (LFP), jonka bruttoenergiasisältö on 282 kWh (käytettävissä 254 kWh). Sen ansiosta LF Electric kulkee lähes äänettömästi jopa 280 kilometriä.

DAFin kaikissa täyssähköautoissa käytetään LFP-akkuja (litium-rautafosfaattiakkuja). Ne edustavat uusinta akkusukupolvea, ja kestävän kehityksen vuoksi ne eivät sisällä kobolttia tai magnesiumia. Lisäksi ne on pakattu entistä tehokkaammin, mikä parantaa energiatiheyttä. LFP-akuilla on kuuden vuoden takuu.

Uudessa LF Electricissä on ”Combined Charging System” -erityisominaisuus. Sen avulla kuorma-auto voidaan ladata tavallisessa sähköverkossa esimerkiksi silloin, kun auto palaa varikolle työpäivän päätteeksi. Hitaalla latauksella (400 V AC, 22 kW, 3-vaiheinen) akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin 6,5 tunnissa. Täysi lataus (0–100 %) kestää enintään 12 tuntia. Sopivien laitteiden avulla akku voidaan pikaladata (650 V DC, 150 kW) 20 prosentista 80 prosenttiin tunnissa. Tyhjä akku latautuu pikalatauksella täyteen kahdessa tunnissa.

Ajoneuvoon on saatavilla valinnainen 400 V:n e-PTO esimerkiksi sähköisten jäähdyttimien, sähköhydraulisten nostureiden ja muiden lisälaitteiden käyttöön. Jakeluauto on täysin päästötön, kun erillistä generaattoria ei tarvita.

LF Electric on aluksi saatavilla 19 tonnin jäykkäalustaisena mallina, jonka akselivälinä voi olla 5,3 tai 5,85 metriä. Kuorma-auton päällirakenteen ja kuorman suurin sallittu paino on 11 700 kg, mikä sopii useimpiin kaupunkijakelutehtäviin.

DAF LF Electric on kehitetty tiiviissä yhteistyössä Dana Inc:n kanssa ja sen tuotanto alkaa toukokuussa Leyland Trucksin tehtaalla Iso-Britanniassa.