Euroopan komissio on esitellyt uudet massa- ja mittasäädökset, joiden tavoitteena on edistää niin päästöjen vähentämistä (CO2), liikenneturvallisuutta kuin ajomukavuutta. DAF on ensimmäinen uuden sukupolven kuorma-autoja julkistanut eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja.
DAF-autot perustuvat uuteen ja energiatehokkaaseen alustaan, joka on valmis tulevaisuuden energiamuotojen – kuten akkujen ja vedyn – käyttöön.
Polttoaineenkulutus väheni
XF:n, XG:n ja XG+:n voimansiirtojärjestelmissä on käytetty uutta moottori- ja vaihteistoteknologiaa sekä taka-akseli-innovaatioita.
10,8 litran PACCAR MX-11- ja 12,9 litran PACCAR MX-13 -moottoreiden polttotehokkuus on optimoitu uusilla suuttimilla, sylinterikannella ja lohkolla, jotka mahdollistavat korkeamman sylinteripaineen. Lisäksi on uusittu männät ja sylinteriputket, turboahtimet, paineilmakompressorit, öljypumput ja laturit. Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää on uudistettu niin, että pakokaasut siirtyvät mahdollisimman lyhyttä reittiä moottorin lähtöliitännästä EAS-tuloon, jolloin pakokaasut eivät pääse jäähtymään ja tehokkuus heikkenemään.
Moottorin CO2-päästöt ovat alhaisemmat. Sen huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi ja se painaa 10–15 kg edeltäjiään vähemmän. Uuden moottori- ja jälkikäsittelyteknologian sekä kehittyneen lämmönhallinnan osuus polttoainetehokkuuden 10 %:n kokonaisparannuksesta on jopa 3 prosenttiyksikköä.
Uusissa malleissa on vakiona TraXon-automaattivaihteisto, joissa on uutta teknologiaa, kuten automaattinen liikkeellelähtövaihteen valinta, parannetut ennakoivat ominaisuudet ja (valinnainen) ryömintätoiminto. Voimansiirtoteho maksimoidaan käyttämällä taka-akseleita, joissa on alhainen öljytaso ja uudet vetopyörän laakerit. Uuden sukupolven jarrusatulat vähentävät kitkahäviöitä ja painoa.
Moottorijarru kehittyi
DAFin tehokkain 390 kW:n / 530 hv:n moottori tuottaa nyt 2 550 Nm:n väännön kaikilla pienemmillä vaihteilla ja 2 700 Nm:n väännön suurimmalla vaihteella. Uusi HE400-turboahdin parantaa ilmanhallintaa ja DAF-autojen suorituskykyä alhaisilla kierrosnopeuksilla. Enimmäisvääntö saavutetaan jo 900 r/min:n nopeudella, myös 390 kW:n / 530 hv:n PACCAR MX-13 -moottorilla. Moottorijarru tuottaa jopa 20 % enemmän vääntöä pienemmillä kierrosluvuilla.
Langaton päivitys
Uuden sukupolven myötä DAF XF:n, XG:n ja XG+:n moottori, jälkikäsittelyjärjestelmä, ajoneuvon keskusohjainyksikkö VECU, Central Security Gateway (CSG) ja DAF Connect voidaan päivittää langattomasti. Huoltoväliksi luvataan 200 000 kilometriä. Pitkän matkan kuljetuksiin on saatavana öljyä, jonka vaihtoväli on erittäin pitkä. Sen ansiosta maantiekäytössä huoltoväli on pisimmillään yksi vuosi, mikä on alalla ainutlaatuista.
Isompi ohjaamo
XG+:ssa on enemmän sisätilaa kuin muissa markkinoiden kuorma-autoissa. Kattoa korotettiin, minkä vuoksi seisomakorkeus on jopa 2 220 mm. XG:n ohjaamon seisomakorkeus on 1 980–2 105 mm.
160 mm:n etupidennyksen lisäksi molemmissa lippulaivamalleissa on vähintään 330 mm:llä pidennetty ohjaamon takaosa, joka lisäsi työ-, oleilu- ja nukkumistilaa. XG:n ja XG+ :n ohjaamon lattiakorkeus on 125 mm korkeampi kuin uuden XF:n.
XF:n uudessa ohjaamossa 160 mm:n etupidennys ja sen lattia on 75 mm edeltäjäänsä matalammalla. Seisontakorkeus on 1 900–2 075 mm ohjaamon eri kohdissa.
Kaikissa kolmessa tuulilasi on suuri, 2,3 m2, jonka vuoksi ikkunan alareuna on alhaalla. Siksi autosta näkee paremmin ulos.
Lisävarusteet
Apukuljettajan oveen on saatavana lisävarusteena reunakiveyksen näyttävä ikkuna, joka yhdessä uuden taitettavan apukuljettajan istuimen kanssa helpottaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja lasten havaitsemista. Uudet peilikotelot ovat ohutrakenteisia. Luokan paras suora näkymä on osaltaan peilien välisen sekä peilien ja A-pilarin välisen raon ansiota.
DAF Digital Vision System on uusi valinnainen ominaisuus, joka korvaa pää- ja laajakulmapeilit. Kamerat ovat elektronisesti sisään vedettäviä, mikä on alalla täysin uutta.
DAF Corner View on valinnainen varuste, joka korvaa sivu- ja etupeilit ja tarjoaa paljon laajemman näkymän kuin perinteiset peilit. DAF Corner View -näyttö on apukuljettajan A-pilarissa eli juuri siellä, missä kuljettaja olettaisi sen olevan.
Kaukovaloautomatiikka kytkee kaukovalot automaattisesti pimeässä ja sateella.
Energiaa sitova etutörmäysvyöhyke on integroitu moottoritilan takaseinämään. Ohjaamon takaosaan täysin integroitu törmäysvyöhyke suojaa liikkuvilta kuormilta.
DAF XF:ssä, XG:ssä ja XG+:ssa on aktiivisten turvalaitteiden valikoima. Näitä ovat mm. jarruavustin, kaistavahtijärjestelmä ja hätäjarrutusvilkut. Kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmän (AEBS-3) uusin versio tarjoaa itsenäisen hätäjarrutuksen, joka auttaa estämään törmäyksen pysähtyneisiin ja liikkuviin ajoneuvoihin jopa 80 km/h:n nopeudessa. City Turn Assist -järjestelmä havaitsee apukuljettajan puolella olevat muut tienkäyttäjät tai esteet.
Muita valinnaisia järjestelmiä ovat mm. DAF Electronic Park Brake, joka kytkee jarrut automaattisesti, kun moottori sammutetaan. Low Speed Trailer Brake käyttää perävaunun jarruja erikseen, mikä parantaa vaunun kytkennän ja irrotuksen turvallisuutta. Park Brake Assist kytkee kaikki jarrut ja seisontajarrun, millä varmistetaan, että kuorma-auto ei pääse liikkumaan nosturilla lastattaessa tai purettaessa tai kippilavaa käytettäessä.
DAF XF:n, XG:n ja XG+:n 4×2- ja 6×2-vetoautojen ja jäykkärunkoisten autojen valmistus aloitetaan vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä.