DAFF:ilta uusi hätäjarrutusjärjestelmä

Autonominen hätäjarrutus 80 kilometrin tuntinopeudesta.

DAF Trucks esitteli koko LF-, CF- ja XF-mallien valikoimalleen uuden AEBS-3 -järjestelmän. Se tuottaa autonomisen hätäjarrutuksen, kun ajetaan enintään 80 km/h:ssa. AEBS-3 auttaa estämään törmäyksen pysäköityihin ja liikkuviin ajoneuvoihin.

AEBS-3 -järjestelmässä on kaksoistutka, jossa on entisen 7 antennin sijaan 16 antennia. Pitkän kantaman anturin tunnistusalue on 250 metriä, mikä on valmistajan laskelmien mukaan alan pisin. Aiemmassa DAFF:in versiossa tunnistusalue oli 200 metriä. Tämän ansiosta mahdolliset kriittiset tilanteet voidaan havaita entistä aikaisemmin.

Lähikuvakulma kasvoi aiemmasta 50 asteesta 120 asteeseen. Se mahdollistaa varhaisemman kiilaustilanteiden ennakoinnin – myös vaikeissa sääolosuhteissa ja näkyvyyden ollessa huono esimerkiksi sumun tai matalalla olevan auringon takia.

Hätäjarrutusjärjestelmä toimii yhdessä ajoneuvon jarru- ja ajonvakautusjärjestelmien kanssa. Järjestelmä kehottaa kuljettajaa reagoimaan mahdolliseen törmäykseen äänimerkkien, visuaalisten varoitusten sekä voimakkaan haptisen jarrupalautteen avulla. Jos kuljettaja ei reagoi, kuorma-auto käynnistää automaattisesti hätäjarrutuksen. Sillä voidaan välttää takatörmäys tai lieventää sen vaikutuksia.

AEBS-3 on vakiona kaikissa DAF LF-, CF- ja XF -kuorma-autoissa. Se tulee kuorma-autoihin vakionopeussäätimen (ACC) ja etutörmäysvaroituksen (FCW) lisäksi.

Lähde: DAFF / Nordic Truck Center