Continentalilta uusi vetoakselirengas

Extreme HD3:ssa on ennätysmäärä lamellia.

Continental tuo markkinoille uuden kuorma-auton renkaan, sillä sen asiakkaat ovat toivoneet paremman suorituskyvyn talvirenkaita.

Conti Scandinavia Extreme HD3 on vetoakselin rengas, joka on kehitetty tavara- ja henkilökuljetuksiin ankarien talviolosuhteiden alueille. Rengas sopii alueelliseen liikenteeseen lumen peittämillä mäkisillä ja mutkaisilla teillä.

Rengasta suositellaan erityisesti yhden vetoakselin kuorma-autoille, joilla on haasteita riittävän pidon saamisessa. Uutuus soveltuu Suomen, Ruotsin ja Norjan olosuhteisiin, joissa lämpötila laskee jopa -50 asteeseen ja joissa kuorma-autojen on toimittava äärimmäisissä lumi- ja jääolosuhteissa.

Continentalin tutkimus- ja tuotekehitysosaston tavoitteena oli kehittää kuviointi, joka takaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa äärimmäisissä talviolosuhteissa. Tuloksena syntyi vetoakselin rengas, jossa on Continentalin pitkässä talvirenkaiden valmistushistoriassa ennennäkemätön lamellimäärä (yli 100). Kolmiulotteisilla lamelleilla on kaksi tehtävää: 1. toimia limittävänä rakenteena palojen välissä, mikä vähentää luistoa ja muodonmuutosta; 2. tarjota laajempi lumeen tarttuva pinta ja mahdollistaa parempi pito.

Aluksi uutuudesta on saatavana rengaskoko 295/80 R 22.5. Koot 315/80 R 22.5 ja 315/70 R 22.5 tulevat markkinoille ensi vuoden puolivälissä.

Keminmaalaisen Pohjaset Oy:n toimitusjohtaja Janne Pohjanen testasi uutta rengasta.

Keminmaalaisen Pohjaset Oy:n toimitusjohtaja Janne Pohjanen testasi uutta rengasta tutussa ympäristössä. Yritys kuljettaa metsäteollisuuden tuotteita Pohjois-Suomessa, jossa sääolot ovat olleet viime vuosina nopeastikin vaihtelevia ankarista pakkasista plusasteisiin. Kuorma-autoilla ajetaan noin 400 000 kilometriä vuodessa ja ajoneuvoyhdistelmien kokonaispaino on 76 tonnia.

– Kun sää vaihtelee kesästä talveen samalla ajomatkalla, renkaisiin on voitava luottaa. Totesimme Conti Scandinavia Extreme HD3:a testatessamme, että se onnistui kaikissa haasteissa ja oli kaikin tavoin parempi aiemmin samoissa olosuhteissa käyttämiimme renkaisiin verrattuna. Pito, suuntavakaus ja kitka liikkeelle lähdettäessä olivat erinomaiset, ja juuri nämä ominaisuudet ovat meille tärkeintä, Pohjanen sanoo.