Bosch suunnittelee lentotakseja
Uuden anturiteknologia avulla tavoitellaan miljardia lentotaksimatkaa vuonna 2030.
Kuvan legohelikopterilla ei aiota kuljettaa ihmisiä, mutta Bosch aikoo testata oikeita lentotakseja jo ensi vuonna.
Konsultointiyritys Boston Consulting Group ennustaa, että vuonna 2030 ihmiset lentävät eri puolilla maailmaa miljardi lentotaksimatkaa. Useimmat näistä takseista pystyvät toimimaan ilman kuljettajaa. Bosch kehittää huipputason anturiteknologiaa, joka tekisi lentotakseista turvallisia, mukavia ja käteviä.
– Suunnitelmien mukaan ensimmäiset lentotaksit nousevat ilmaan suurimmissa kaupungeissa viimeistään vuonna 2023, sanoo Boschin autoelektroniikkadivisioonan johtaja Harald Kröger.
Perinteinen ilmailuteknologia on liian kallista, kookasta ja painavaa lentotakseissa käytettäväksi. Tämä ongelma voidaan Boschin mukaan ratkaista muun muassa robottiautoissa ja ESP-luistonestojärjestelmissä käytettävillä antureilla.
Bosch on kehittänyt lentotaksien yleisohjauslaitteen yhdistämällä kymmeniä antureita. Yleisohjauslaitteella lentotaksien sijaintia voidaan määrittää jatkuvasti ja se mahdollistaa lentotaksien tarkan ja turvallisen ohjaamisen. Tarvittavat tiedot saadaan muun muassa lentävien ajoneuvojen liikkeitä ja kohtauskulmaa tarkasti mittaavista kiihtyvyys- ja suuntakulma-antureista. Ilmailualalla käytettävät anturijärjestelmät voivat maksaa satoja tuhansia euroja, mutta Bosch vakuuttaa pystyvänsä käyttämään omaa ratkaisuaan murto-osalla tästä hinnasta. Bosch hyödyntää ratkaisuja, joita se on jo vuosien ajan kehittänyt ja valmistanut autoteollisuudelle.
Testilennot on tarkoitus aloittaa Dubaissa, Los Angelesissa, Dallasissa ja Singaporessa vuonna 2020. Asiantuntijat odottavat kaupallisen toiminnan alkavan vuonna 2023. Aluksi lentotakseissa on todennäköisesti kuljettaja, mutta autonomiset lennot maassa olevan henkilökunnan ohjauksessa olevilla kevyillä ilma-aluksilla aloitetaan suurimpien kaupunkien kattojen yllä mahdollisesti jo vuonna 2025.
Konseptista ja matkustajamäärästä riippuen lentotaksi maksaa noin 500 000 euroa. Siksi lentävät robottisähköautot tarjoavat etuja etenkin jakamisratkaisuihin. Melko kalliista hinnastaan huolimatta lentotaksi on kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin nykyaikaisella teknologialla varustettu verrattavissa oleva helikopteri.
Lähde :Bosch