Autonomiset autot tarvitsevat parempia teitä

Autonomiset autot ajavat tiellä, kuten kiskoilla ilman sivusiirtymiä, jolloin tien pinnat väsyvät entistä herkemmin, arvioi Roadscannersin Timo Saarenketo.

 

 

Roadscannersin tutkimuslaitteilla voidaan sukeltaa pintaa syvemmälle ja tehdä digitaalinen kuva tien alta, jolloin nähdään missä kunnossa tien rakenteet ovat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teillä liikkuu tulevaisuudessa yhä enemmän autonomisia autoja, jotka ajavat ohjelmoituja sääntöjään noudattaen.
– Se voi tarkoittaa, että autonominen auto ei esimerkiksi reagoi päällysteessä olevaan reikään, vaan ajaa sen päältä. Kun yhä useampi auto tekee niin, syntyy nopeasti iso reikä (pothole), joka aiheuttaa vaaratilanteita. Tien kunnon tulee siis olla aivan toista luokkaa autonomisten autojen määrän lisääntyessä. Siksi autoissa tulisi olla sensorit, jotka raportoivat automaattisesti myös tien kunnosta tiestön ylläpitäjälle ja jopa muille tiellä liikkujille, jolloin autoilija toimii aktiivisena Roadscannerina, toimitusjohtaja Timo Saarenketo Roadscanners Oy:stä visioi.

Saarenketo muistuttaa, että autonomiset autot ajavat tiellä, kuten kiskoilla ilman sivusiirtymiä, mikä tulee johtamaan siihen, että tien pinnat väsyvät entistä herkemmin ja teiden päällystystarve moninkertaistuu.
– Mikäli tieomaisuutta halutaan hallita älykkäästi, kannattaa tähän tulevaisuuden skenaarioon varautua jo hyvissä ajoin.
Saarenkedon arvion mukaan autonomisten autojen osuus voi vuonna 2025 lähennellä jopa puolta koko maailman autokannasta.
– Tarvitaan autoteollisuuden ja tiestön ylläpitäjien yhteistyötä, jotta haasteet voidaan uuden teknologian avulla muuttaa mahdollisuuksiksi.