Autoilijoille 800 euron perusteettomia sakkoja

ELY-keskusten tietyömailla liikennöiviin kuorma-autoihin on vaadittu säädösten vastaisia huomioteippauksia sakon uhalla.

Tavaraa toimittavat kuorma-autot operoivat vain noin kymmenen prosenttia työajastaan tietyömailla, mutta niihinkin vaadittiin määräysten vastaiset teippaukset.

Noin puolitoista vuotta sitten ELY-keskukset alkoivat vaatia tietyömaillaan työskenteleviin koneisiin heijastavia monivärikalvoja. Huomioteipit piti liimata sekä ajoneuvon eteen, että taakse.
Maantiellä vastaan tuleva poliisi ei kuitenkaan kyseisistä teippauksista riemastunut. Trafin määräyksen mukaan vain hälytysajoneuvoissa, tullin, poliisin ja rajavartiolaitoksen ajoneuvoissa saa olla eteenpäin heijastavia merkintöjä. Lisäksi asetus ajoneuvon käytöstä tiellä kieltää, ettei eteenpäin saa heijastaa punaista valoa eikä taakse valkoista tai vaaleankeltaista valoa.
Vaatimus koski myös tietyöalueilla vierailevia kuorma-autoja, jotka viipyivät alueella vain tavaran purkamisen tai lastauksen ajan.

– Teippauksista ei ole mitään hyötyä. Yritimme kapinoida niitä vastaan, emmekä laittaneet teippejä autoihin. ELY sai kuitenkin tahtonsa läpi. ELY määräsi asfalttialan urakoitsijoille urakan ehtojen rikkomisesta 800 euron sakkomaksuja, joita asfalttifirmat perivät kuljetusliikkeiltä. Ihmettelimme, onko tämä ihan lainmukaista hommaa, maansiirto- ja kuljetusyrittäjä Pekka Harjanne kertoo.
Harjanne ja muut kuljetusyrittäjät joutuivat hankalaan välikäteen. Heidän piti samaan aikaan totella keskenään ristiriitaisia vaatimuksia. Moni maksoi pakon edessä sakon ja teippasi auton. Poliisi otatti kuitenkin teippejä pois.

Harjanne otti yhteyttä Helsingin Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Jaakko Pajulaan, joka sai yhteydenottoja samasta aiheesta muiltakin autoilijoilta heinäkuun puolivälissä 2016. Pelkästään Uudellamaalla on muutamia satoja kuorma-autoja, jotka kulkevat ELY-keskusten alaisilla tietyömailla.
– Heidät oli sanktiomaksun uhalla pakotettu laittamaan heijastavat teippiraidoitukset kuorma-autojen etu- ja takaosaan. Autot olivat kuin liikkuvia joulukuusia. Kun huomioteippejä on liikaa, autot ovat päinvastoin vaarallisia liikenteessä ja voivat pelästyttää muita tienkäyttäjiä, Pajula kertoo.
Pajula otti yhteyttä SKAL:n asiantuntijoihin, Trafiin ja liikennevirastoon.  Hän soitti puheluita, perusteli, kuunteli ja kirjoitti. Selvisi, että ELY-keskusten vaatimukset perustuivat liikenneviraston omavaltaiseen päätökseen. Ne löytyivät liikenneviraston maaliskuussa 2015 julkaistuista ohjeista: Liikenne tietyömaalla – Kunnossapitotyöt.

Syyskuussa liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen lähetti alan toimijoille sähköpostia. Siinä hän myönsi, että liikenneviraston ohjeistus oli ristiriidassa lainsäädännön kanssa.
– Poistimme heijastavuusvaatimuksen, Lappalainen toteaa.
Liikenneviraston ohjeet muuttuivat Lappalaisen sähköpostin mukaan seuraaviksi: ”Kuorma-autoihin ja työkoneisiin vaaditaan jatkossa kokonaan heijastamattomasta päiväloistekalvosta (fluorisoiva kalvo) olevat varoitusmerkinnät eteen ja taakse.”.
Merkintöjen mitat ja värit säilyivät ennallaan eli niiden tulee olla 20 senttimetriä korkeita ja näkyä koko auton leveydeltä, jos mahdollista.

Lappalaisen syyskuussa lähettämän sähköpostin jälkeen liikennevirastossa huomattiin, että he voivatkin tieliikennelainsäädännön mukaan määrätä heijastavat huomiomerkinnät tietyömaalla työskentelevien ajoneuvojen taakse. Siis toisin kuin juuri oli tiedotettu.
– Olemme nyt yrittäneet viestittää, että taaksepäin tulee olla heijastavat merkinnät. On tietysti mahdollista, ettei viesti ole tullut ihan joka paikkaan perille. Olisi tietysti heti pitänyt pyytää yrittäjiä ottamaan heijastavat merkinnät vain edestä pois, liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman harmittelee.

Lue lisää aiheesta 27.1.2017 ilmestyvästä Raskassarja-lehdestä.

Teksti Sari Järvinen