Arocsin mallisto laajeni

Neljä moottorivaihtoehtoa, tehoa 238–625 hevosvoimaa ja iso määrä erilaisia akselivaihtoehtoja.

Kuva Daimler

Neljä vuotta Arocsin ensiesittelyn jälkeen Mercedes-Benz laajensi mallistoa. Nyt Arocs tarjoaa käyttäjilleen kaikki akselivaihtoehdot. Ajoneuvosta löytyy erityisesti maantie- tai maastokäyttöön räätälöidyt runkoratkaisut, laaja valikoima eri akselivälejä, ohjaamoja ja moottoreita sekä kolme jokapyörävetoratkaisua. Saatavilla on teräs- ja ilmajousitus.
Arocs on suunniteltu perinteiseksi kippiautoksi ja se sopii myös materiaali- ja tavarakuljetuksiin, erikoisajoneuvoksi kuten betoniautoksi sekä raskaisiin pitkän matkan tavarakuljetuksiin.

Erikoismalli Arocs Loader on hyötykuormaltaan optimoitu versio puoliperävaunun vetoautoksi tai betoniautoksi. Arocs Grounder puolestaan on raskaaseen käyttöön vahvistettu malli veto-, kippi- ja betoniautoksi.
Malliston huipulla on 250 tonnin Arocs SLT -raskaskuljetusveturi, joka on kehitetty ja varustettu erityisesti suurten kuormien kuten maansiirto- ja työkoneiden kuljettamista varten. Tehoa on jopa 460 kW (625 hv) ja vääntöä 3 000 Nm. Käytössä on 16 vaihdetta, Mercedes PowerShift-vaihdeautomatiikka sekä turbohidastinkytkin. Arocs SLT on saatavana BigSpace- ja 2 300 millimetriä leveällä StreamSpace-ohjaamolla.

Arocs-malliston uusia vaihtoehtoja ovat aikaisempaa 100 milliä matalakattoisemmat, 2300 milliä leveät ClassicSpace M- ja L-ohjaamot. Ne soveltuvat käyttökohteisiin, joissa auton korkeus on rajoitettu tai kun päällirakenteet ulottuvat osin ohjaamon päälle. Kattokorkeus on jopa 280 milliä aikaisempaa pienempi autoissa, joissa käytetään OM 470 -moottoria, 320 milliä korkeaa moottoritunnelia sekä ClassicSpace-matalakatto-ohjaamoa.
Arocseihin, joissa on 2 500 milliä leveä ohjaamo, on nyt saatavana Home Line ja Style Line -tyylinen muotoilu ja varustetasot. Kaikkiaan Arocsiin on tarjolla kaksi ohjaamoleveyttä (2 300 ja 2 500 mm), kolme ohjaamopituutta (S eli 1 700, M eli 2 000 ja L eli 2 300 mm) sekä kaksi moottoritunnelin korkeutta 2 300 milliä leveissä ohjaamoissa (170 ja 320 mm).

Kuva Daimler

Arocs tarjoaa myös uusia vaihtoehtoja jousitukseen ja voimansiirtoon. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen Sertotwin-ohjaus sekä HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) eli hydraulinen etuveto. Kun auto lähtee liikkeelle, HAD välittää etuakselin pyöränapamoottoreille jopa 450 baarin hydraulipaineen ja siten kaivattua lisäpitoa. Auton käsittelyssä pienillä nopeuksilla auttaa turbohidastinkytkin (TRC). Huhtikuusta 2018 alkaen kaksiakselisiin Arocs 4×2- ja 4×4-malleihin on saatavana myös uusi tehdasasenteinen hydraulinen kippijärjestelmä.

Arocsiin on saatavana uusi rengaspaineen valvontajärjestelmä, joka näyttää jokaisen renkaan vaaditun painetason sekä (2- ja 3-akselisiin Arocseihin) neljännen sukupolven aktiivinen hätäjarruavustin (Active Brake Assist 4), joka reagoi myös jalankulkijoihin.

Turvallisuus kohenee myös Actros-mallistossa: puoliperävaunun vetotehtäviin tarkoitettu Actros 4×2 LS voidaan varustaa muun muassa kääntymisavustimella (Sideguard Assist), joka huomioi jalankulkijat ja pyöräilijät ja parantaa siten mallin käytettävyyttä rakennustyömailla urbaanissa ympäristössä.

Arocsin moottorivalikoima koostuu 6-sylinterisistä moottoreista, joiden iskutilavuudet ovat 7,7, 10,7, 12,8 ja 15,6 litraa. Tehovaihtoehtoja on saatava yhteensä 18 välillä 175–460 kW (238–625 hv). Enimmäisvääntö vaihtelee vastaavasti 1 000 –3 000 newtonmetriin. Erityisen suorituskykyinen on uusimman sukupolven OM 470 -dieselmoottori, jonka kuusi sylinteriä on järjestetty riviin. Ruiskutuspaine on 2 700 baaria, ja moottorissa hyödynnetään esimerkiksi epäsymmetristä ruiskutusta sylintereille 1–3 ja 4–6, uudenmuotoista palotilaa ja muuttuvaa pakokaasujen takaisinkierrätystä. Turboahdin on Mercedes-Benzin omaa tuotantoa. Perinteistä hukkaportti-venttiiliä tai pakokaasujen kierrätyksen EGR-anturia ei käytetä enää lainkaan. OM 470 -moottori on yksi voimakkaimmista, taloudellisimmista ja puhtaimmista voimanläheistä omassa kokoluokassaan. Kaikki Arocsin moottorit täyttävät Euro VI -normin vaatimukset.

 Arocsissa on vakiona Mercedes PowerShift 3 -vaihdeautomatiikka, joka ohjaa saumattomasti 8-, 12- tai 16-vaihteisen vaihteiston toimintaa. Käyttötarkoituksesta riippuen kuljettajan käytössä ovat Offroad- ja Power-vaihtamisohjelmat.

Offroad-käyttöön Arocsissa on tarjolla kolme vetovaihtoehtoa: manuaalisesti kytkettävä jokapyöräveto, automaattinen jokapyöräveto alennusvaihteella sekä hydraulinen etuveto (HAD), jossa kuljettaja voi napin painalluksella kytkeä etupyörien napamoottorit toimintaan ja saada näin käyttöön 450 baarin hydraulipaineen pidon parantamiseksi. HAD on keveämpi kuin perinteiset jokapyörävedon tekniset ratkaisut ja valmistajan mukaan helppokäyttöinen, huoltovapaa ja toimintavarma.

Arocsin kuluttaman polttoaineen määrää voi pienentää ennakoivalla PPC-vakionopeussäätimellä (Predictive Powertrain Control), joka sopeuttaa vaihteiston toiminnan ja vaihteensiirrot reitin vaatimuksiin ja maaston muotoihin. Käytännössä PPC voi leikata polttoainekuluista jopa 5 prosenttia.

Akselivaihtoehtoja:

  • 4×2, 4×4,
  • kolmeakselinen 6×2, 6×4 ja 6×6
  • neliakseliset versiot ovat 8×2 kahdella etuakselilla, 8×4, 8×4 kahdella etuakselilla tai kolmeakselisella telillä, 8×6 ja 8×8.