Ajo- ja lepoajat karkasivat käsistä

Korona-aikana on ajettu kahdella kuljettajakortilla, vanhoilla säiliöillä ja piittaamatta ajoajoista.

Kun poliisi sulki Uudenmaan rajat maalisuun lopulla 2020, alkoi Etelä-Suomen teillä aiempaa villimpi meno. Osa raskaasta kumipyöräliikenteestä paineli pidempiä päiviä kuin laki sallii. Osa kuljettajista otti käyttöönsä vielä kaverinkin kuljettajakortin, jonka turvin yritettiin ajaa kauemmin.
Näin kävi siitäkin huolimatta, että valtioneuvosto oli juuri pidentänyt teiden raskaan tavaraliikenteen ja linja-autojen ajoaikoja poikkeusasetuksella. Vastaavasti lepoaikoja lyhennettiin.
– Autoilijat kuvittelivat, että kaikki poliisit ovat kiinni Uudenmaan suluissa, eikä muuta liikennevalvontaa ole, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onninen kertoo.
Oletuksessa oli hieman perääkin. Uudenmaan sulku työllisti kutakuinkin kaikki raskasta liikennettä valvovat poliisit.

Poliisi sai autoilijoiden hurjastelusta useita vihjeitä.
– Koska ajo- ja lepoajat alkoivat karata käsistä, järjestimme valvontaa, Onninen toteaa.
Huhtikuussa Uudenmaan sulun purkamisen jälkeen osassa poliisilaitoksissa kirjoitettiinkin raskaalle liikenteelle enemmän seuraamuksia kuin normaalisti.
– Ajoajoissa tuli paljon rikkeitä. Saimme myös vihjeitä ylikuormista. Niiden mukaan kyytiin laitettiin niin paljon tavaraa kuin uskallettiin.

– Eräs kuljettaja oli huolissaan kilpailusta. Hän kertoi, että isommatkin kuljetusyritykset ajavat pienemmällä ja vanhemmalla kalustolla. Esimerkiksi säilöpuolella oli tapauksia, joissa takapihalta haettiin vanhoja säiliökärryjä käyttöön. Niillä ajamalla säästettiin uusia, Onninen kertoo.
Poliisin havaintojen mukaan jotkut kuljetusyritykset hyödynsivät ajo- ja lepoaikojen poikkeuksia keskinäisessä kilpailussa. Tavoitteena ei niinkään ollut kriittisten kuljetusten turvaaminen.
– Poikkeustilanteen takia tehdyt muutokset hyödynnettiin tarkasti. Ajettiin maksimaalinen hyöty, varsinkin tehtaalta satamaan tapahtuvassa liikenteessä, kuten myös polttoainekuljetuksissa, poliisilta kommentoidaan.

Poliisin huomaamat väärinkäytökset koskivat pääasiassa Etelä-Suomea. Joillakin alueilla poikkeuksellisia ajo- ja lepoaika ei käytetty hyväksi senkään vertaa kuin oli odotettu ja rikkeitä ilmeni vain vähän.

Osalle kuljettajista lyhyemmätkin ajoajat olisivat riittäneet. Heitä harmittivat ajopiirturit, jotka huusivat virheellisistä ajo- ja lepoajoista. Ohjelmat eivät ymmärtäneet poikkeusaikoja. Jotkut olivat pitäneet ajoistaan itse kirjaa, jotkut eivät.
Poikkeukset ajo- ja lepoajoissa olivat voimassa 31.5.2020 asti. Poliisi valvoo kuitenkin niitä takautuvasti 28 päivän ajalta.

Uudenmaan sulun liikenteenohjaus itsessäänkin oli poliisille aluksi haaste. Osa ylityspaikoista oli ahtaita, ja raskas liikenne seisoi paikoin jonossa jopa tunnin.
– Osalle autoilijoista piti antaa palautetta. Ei aamuruuhkaan kannata lähteä eläinkuljetuksen kanssa, Onninen toteaa.
– Kuljetusalan järjestöt olivat kiivaasti yhteydessä ja puolustivat omiaan, kuten tietysti kuuluukin. Yhteistyö toimi ja loppuvaiheessa ei enää ongelmia ollut, poliisitarkastaja kertoo.

Teksti Sari Järvinen, etusivun kuva Essi Karlsson