Ainut lajissaan

Pitkiin aikoihin maanteillä ei ole nähty yhtään Wilke-kuorma-autoa. Viimeinenkin Teijolla koottu kuorma-auto oli päätyä romutettavaksi vielä kolme - neljä vuotta sitten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–  Sain nelisen vuotta sitten puhelun Wilkkeen omistajalta. Hän kyseli, että tiedänkö ketään, joka ottaisi Wilkkeen kunnostettavaksi, Veteraanikuorma-autoseuran hallituksen jäsen Carl-Johan Blomqvist kertoo.
Blomqvist kyseli asiaa museoautojen harrastajilta ja kaikki olivat yhtä mieltä: Wilke pitää ehdottomasti pelastaa. Se oli ainutlaatuinen pala suomalaista autoilun historiaa. Wilkettä oli koottu Teijon tehtailla vain noin 120 kappaletta vuosina 1959-1964.
Auto oli ainutlaatuinen myös siksi, että se oli etuvarustelunsa suhteen edellä aikaansa. Bulldog ei ole tänä päivänä harvinaisuus, mutta 50-luvulla se oli. Teijon tehtailla hoksattiin, että kun keulaa lyhensi, lava voitiin rakentaa pidemmäksi. Ajatusta pidettiin sen jälkeen hyvänä myös Ruotsissa Volvon tehtailla, jossa alkoi lyhytnokkaisten kuorma-autojen sarjatuotanto.
Samalla se merkitsi Wilkkeen loppua vuonna 1965.
– Tehdasvalmisteinen auto oli parempi. Wilke oli niihin verrattuna hiukan kasatun oloinen.

Hallintalaitteet ja kuljettajan nurkka ovat peräisin linja-autosta.Kukaan ei kuitenkaan innostunut entisöintityöstä. Wilke oli – kauniisti sanottuna – surkeassa kunnossa. Kului noin puoli vuotta ja auton omistaja otti Blomqvistiin uudelleen yhteyttä. Blomqvist kertoi huonot uutiset.
– Omistaja sanoi, että auto saa mennä romuksi. Siinä vaiheessa lupasin hakea auton mutta en luvannut mitään sen korjaamiseksi.

Wilke nyhjötti uudessa tallissaan Liedossa pari vuotta, sillä Blomqvist ei innostunut sen korjaamisesta. Hän oli entisöinyt useammankin museokuorma-auton ja tiesi, kuinka iso työ Wilkkeessä oli.
Sitten Blomqvistin ystävät Tarmo Friberg ja Eero Virta saivat idean.
– He ehdottivat, että tehdään työ porukassa. Sen idean hyväksyin!
Työnjaosto sovittiin ja kolmikko pääsi hommiin keväällä vuonna 2015. Työpäivät pitenivät loppua kohden, vaikka kolmikko toteaakin hommien edenneen yllättävän nopeasti.

– Meillä oli hauskaa yhdessä, Blomqvist sanoo.
Hankalinta oli löytää tiivisteitä. Niitä etsittiin ulkomailta asti. Helpotusta saatiin toisesta vanhasta Wilkkeen hytistä ja Volvon alustasta, joista miehet purkivat osia.

Carl-Johan Blomqvist kertoo Wilkkeen oleva kova menijä ja hyvä ajettava.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kulttuuriteko. Djävlar va snygg den är. Muun muassa näillä sanoin kolmikon 11 kuukauden työn tulosta kommentointiin, kun Wilke kiersi kesällä 2016 eri autotapahtumissa. Vetkun kesäkeikalla Kuopiossa se sai yleisön suosikkipalkinnon.

Lue lisää Wilkkeestä Raskassarja-lehdestä 5/2016, joka ilmestyy 25.11.2016.

Teksti ja kuvat SARI JÄRVINEN