Ruotsalaiset voittivat Suomen tänä keväänä Euroviisuissa ja jääkiekon MM-kisojen lohko-ottelussa, mutta kuljetusala pisti länsinaapuria paremmaksi. Aholta Transport Oyj otti käyttöön raskaan liikenteen renkaiden tarkastusaseman, joka on ruotsalaisversiota hieman parempi.
Goodyearin kehittämä CheckPoint on yliajettava raskaan liikenteen renkaidentarkastusjärjestelmä. Kun ajoneuvon renkaat rullaavat levyjen päältä, järjestelmä mittaa vauhdissa rengaspaineet ja urasyvyyden. Se punnitsee ajoneuvon sekä perävaunun ja erittelee akselikohtaisen painon. Analysoidut tulokset saa langattomasti lähetettyä eteenpäin esimerkiksi kuljettajan kännykkään ja kalustovastaavalle.
Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom kävi tutustumassa vastaavaan asemaan Etelä-Ruotsissa kaksi vuotta sitten.
– He tykkäsivät CheckPointista. Ruotsalaisten mittausasema oli kuitenkin pihalla, jossa sillä ei ollut edes katosta. Päätimme asentaa oman pesuhalliin, jolloin saadaan paras data puhtaasta kalustosta, Nyblom sanoo.
Pohjoismaiden toinen Goodyearin rengaspaineiden mittausasema on nyt ollut käytössä vuoden 2023 vaihteesta lähtien Naantalissa Ahola Transportin varikolla. On tullut aika selvittää, millaisia kokemuksia siitä on saatu.
Pesu ja punnitus samalla kertaa
– Ensimmäisissä testeissä löytyi heti alipaineinen rengas, Naantalin yksikön paikallispäällikkö Alf Nyblom sanoo.
Alhaiset rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutusta ja syövät renkaita. Säännöllinen tarkastelu pienentää onnettomuusriskejä ja vähentää kuljettajan työtä.
– On tärkeää tietää, mitä tehdä renkaista saatavalla datalla. Goodyear on kehittänyt algoritmeja, jotka pystyvät ennustamaan renkaiden rikkoutumisia, Goodyearin myyntipäällikkö Laurent Licht sanoo.
Asemasta on muutakin hyötyä.
– Kuljettajan on vaikea nähdä ulkoa päin, jos paripyörien sisempi rengas ei ole kunnossa. Asema lisää kuljettajien turvallisuutta ja tukee muutenkin strategiaamme digitaalisuudesta. Se pystyy lukemaan muidenkin valmistajien kuin Goodyearin renkaita, Åke Nyblom kertoo.
Aholoilla ajoneuvot pestään vähintään kaksi kertaa kuukaudessa tai tarpeen mukaan, ja renkaat tarkistetaan samalla. Naantalissa olevalla asemalla se tarkoittaa käytännössä noin 50 ajoneuvoa viikossa.
Asemaa varten pesuhalliin lattiaa piikattiin ja kaivettiin, sillä laite upotettiin noin 40 senttimetriä maahan.
– Asennusvaihe kesti ainakin viikon. Se on helpompi tehdä uuteen pesuhalliin, mutta meillä oli jo hyvä halli olemassa, joten käytimme sitä, Alf Nyblom toteaa.
Tarkastettavana 6 000 rengasta
Rengaspaineiden mittausasema toimii RFID-sirujen avulla. Niistä toinen kiinnitetään ajoneuvon tuulilasin sisäpuolelle tarrana. Toinen on ruuvattu perävaunuun pienenä laattana, sillä sen tulee pysyä ajossa kiinni. Niiden avulla aseman kamera tunnistaa kohteen.
Aseman huonona puolena on, että se tutkii renkaat vain noin joka toinen viikko, kun auto ja peräkärry käyvät pesulla. Jos kussakin renkaassa olisi oma langaton rengaspaineanturi (TPMS), tieto välittyisi reaaliaikaisesti myös tien päältä.
Aholan kokoisella yrityksellä on kuitenkin renkaita noin 6 000 kappaletta, ja ajoneuvot käyvät säännöllisesti varikolla, jolloin ne on helppo tarkistaa uuden aseman ansiosta. Goodyearin ohjelma analysoi tulokset ja ilmoittaa, jos jotain hälyttävää löytyy.
Checkpointin hintaa Goodyear ei paljasta. Se toimii huoltoleasingperiaatteella ja hinta räätälöidään asiakkaan mukaan.
FAKTA:Mitä eroa on TPMS- ja RFID-tekniikalla?
TPMS-järjestelmässä (Tire Pressure Monitoring System) rengaspaineanturi asennettaan renkaaseen, osa malleista kiinnitetään vanteeseen, osa venttiiliin. Ne toimivat oman akun turvin, joka kestää mallista ja keleistä riippuen vuodesta viiteen vuotta. Anturi lähettää mittaustiedot langattomasti eteenpäin yleensä kuljettajan puhelimeen, ajoneuvon ohjaamon näytölle tai kalustovastaavan tietokoneelle.
RFID-siru eli radiotaajuinen etätunnistin tai saattomuisti voidaan kiinnittää yksittäiseen renkaaseen, ajoneuvoon tai perävaunuun. RFID:n tietojen luku vaatii ulkopuolisen skannerin.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen