ACEA: Kuorma- ja henkilöautoille eri päästörajat

Autovalmistajat toivovat raskaalle liikenteelle eri hiilidioksidipäästörajoituksia kuin henkilöautoliikenteelle.

Kuva: ACEA

Eurooppalaisia autonvalmistajia edustava liitto, ACEA muistuttaa, että kuorma-autot eivät henkilöautojen tapaan ole kuluttajatuotteita, vaan hyvin monenlaisissa tehtävissä palvelevia hyötyajoneuvoja. Euroopan komissio julkaisee toukokuun puolivälissä kautta aikain ensimmäisen ehdotuksensa raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästörajoituksista.

– Raskaan liikenteen päästöjä ei voi suoraan verrata henkilöliikenteen tuottamiin päästöihin. Vaikka raskas liikenne tuottaa viidenneksen EU:n liikenteen hiilidioksidipäästöistä, se myös samaan aikaan suorittaa yli 70 prosenttia maaliikennekuljetuksista, toteaa ACEA: n pääsihteeri Erik Jonnaert.

Hän muistuttaa myös, että vaikka päästörajoituksista on tehty monia ehdotuksia, ongelmana on tähänastisten mittaustapojen kirjavuus, minkä vuoksi mittausten tulokset eivät ole olleet keskenään vertailukelpoisia. Tilanne muuttuu vuoden 2019 alusta, kun kaikki EU:n kuorma-autonvalmistajat alkavat käyttää samaa järjestelmää (VECTO) hiilidioksidipäästöjen mittaamiseen. ACEA:n mielestä tulevaisuuden suunnittelu olisikin parasta aloittaa vasta ensi vuonna.

ACEA suhtautuu myönteisesti kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjen käyttöönottoon Euroopan unionissa, mutta peräänkuuluttaa päättäjiltä realistista, ajoneuvojen erityispiirteet huomioonottavaa lähestymistapaa.

 

INFO:
ACEA (The European Automobile Manufacturers’ Association)
Eurooppalaisten autonvalmistajien liiton jäseniä ovat DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles ja Volvo Group.

VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) -työkalulla mitataan raskaiden hyötyajoneuvojen polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä sekä sertifioidaan ensirekisteröityjen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt ja raportoidaan niistä.