Ääriryhmä hoiti suomalaiskuljetuksen rajamuodollisuudet

Taideteoksen kuljetus Syyriasta Suomeen vaati yhteistyötä ääriryhmän kanssa.

Kun Pulkkinen etsi Syyriasta kuljetusyritystä, joka voisi tuoda rauniot Suomeen, hän sai yhteydenottoja salakuljettajilta. Nämä luulivat, että Pulkkinen haluaa viedä maasta antiikkia ja muinaisjäänteitä. Kuva Sari Järvinen.

Aurajoen rantakadulle pysäköity lavetti on herättänyt Turussa hämmennystä. Trailerin kyydissä näyttää olevan kivikasoja, jotka ovat vieneet parkkitilaa kadulta lokakuusta asti.
Wäinö Aaltosen museon edessä oleva lavetin kuorma edustaa kuitenkin harvemmin nähtävää taidetta. Kuvanveistäjä Anssi Pulkkinen on kehitellyt teoksen, jonka ainekset ovat peräisin syyrialaisen talon raunioista.

Taideteoksen ”Street View” (Reassembled) matka Suomeen oli jännittävä ja vaati monimutkaisia logistisia järjestelyjä.

Raunioiden lunastamisesta oli sovittu talon omistajan kanssa, ja Pulkkinen seurasi työn edistymistä Whatsup-ryhmän välityksellä. Suomi-Syyria Ystävyysseuralla (SSY) oli iso rooli teoksen toteuttamisessa. Mania ja Imad Alkhatib SSY:stä tekivät suuren työn käytännön järjestelyissä, teoksen eettisyyteen liittyvän henkisen tuen lisäksi.

Imad Alkhatib oli myös yhteydessä paikallisiin poliitikkoihin saadakseen kuljetuksen järjestymään, mutta hänen luultiin haluavan salakuljettaa laittomasti antiikkia ja muinaisjäänteitä. Imad Alkhatib saikin yhteydenottoja salakuljettajilta.

Avain kuljetusjärjestelyjen onnistumiselle oli Turkin ja Syyrian rajanylityspaikasta löydetty Galip group Transportation. Yritys toimii Turkin puolella, vaikka omistaja on syyrialainen. Galip group vastasi tarvittavista paperitöistä sekä kuljetuksen pääsystä Syyriaan.

Rajanylityspaikassa konttia kuljettanut auto piti vaihtaa ja kaikki tehdyt paperit kääntää arabiaksi, sillä rajaa hallinnoi virkailijoiden sijaan ääriryhmä.

Belgiasta asti kuorma kulki tien päällä siinä muodossa kuin se on nyt esillä. Kuva Sari Järvinen.

Turkin Mersin kansainvälisestä satamasta kontti rahdattiin meriteitse Antwerpeniin Belgiaan. Siellä Pulkkinen osti Degrootelta käytetyn Krone -merkkisen lavetin. Se kunnostettiin, katsastettiin ja sen päälle koottiin kontista puretut rauniot. Tämä tapahtui yksityisen Verbeken Foundation -taidemuseon tiloissa. Museon omistaja herra Verbeke on tehnyt omaisuutensa kuljetusalalla.

Tästä eteenpäin teosta on kuljetettu siinä muodossa kuin se nyt on esillä eli rauniot ovat kulkeneet avoimen lavetin päällä, toki kiristysliinoilla ja verkoilla suojattuna. Tredun opettaja Timo Hyvönen oli arvokkaana apuna, kun lavetti piti katsastaa uudelleen Suomen rekisteriin muutoskatsastuksena. Tähän paloi aikaa, vaivaa ja rahaa.

Teos on ollut esillä Bozar-taidemuseossa Brysselissä, Verbeken Foundationilla, sen jälkeen Göteborgissa auto- ja laivamatkalla Suomeen. Täällä teosta on esitelty Habitaressa syyskuussa 2017, Tampereen Taidemuseolla, ja nyt Wäinö Aaltosen museolla. Viime kesänä teos kävi merimatkalla Reykjavikissa Islannissa. Habitaressa teos oli sisätiloissa, Brysselissä Turun tapaan tien varressa parkkiruuduissa.

Teoksen jatkosuunnitelmista Turun jälkeen ei ole tietoa. Pulkkinen muistuttaa, että teoksen ei tarvitse olla ikuinen, sillä rauniotkin jatkavat rapautumistaan.

Teksti VESA VAINIO JA ANSSI PULKKINEN