Äänekosken junan pelätään lisäävän ruuhkia

Helsingin Sataman liikennepäällikkö vakuuttaa pysähdyksen kestävän vain kolme minuuttia.

SKAL Suoritelat ry Etelä-Suomen puheenjohtaja Jukka Siili järjesti keskustelutilaisuuden Vuosaaren satamassa. Uusi terminaali valmistuu kesäkuun loppuun mennessä.
SKAL Suoritealat ry Etelä-Suomen puheenjohtaja Jukka Siili järjesti keskustelutilaisuuden Vuosaaren satamassa. Uusi terminaali valmistuu kesäkuun loppuun mennessä.

Ensi kesänä Vuosaaren satamaan alkava junaliikenne on herättänyt paljon spekulaatiota alueella työskentelevien kuljettajien keskuudessa.
Kuljetusyrittäjien huolena on ollut, että Äänekoskelta tuleva juna ja sen purku tukkisi satama-alueen muulta liikenteeltä pitkiksi ajoiksi kerrallaan.
Näin ei kuitenkaan ole vakuutetaan VR:ltä ja Helsingin Satamasta.
– Kolme minuuttia, vakuuttaa liikennepäällikkö Andreas Slotte Helsingin Satamasta. Pidempään ei Vuosaaren sataman raskas liikenne tule seisomaan kerrallaan junaliikenteen takia.
Äänekoskella sijaitsevan Metsä Groupin biotuotetehtaan ja Vuosaaren sataman välillä tulee kulkemaan kaksi junaa ja kolme runkoa. Laskennallisesti liikenne seisoo vain 34 sekuntia ennen ja jälkeen junan. Junan ohitus kestää noin 90 sekuntia.
SKAL Suoritelat ry järjesti sataman muutoksia koskevan keskustelutilaisuuden, jossa paikalla olivat niin VR:n ja Liikenneviraston edustajat kuin satama-alueen muut toimijat yhdessä tullin ja poliisin kanssa.

Kääntöajat eivät seisota

Aamulla junan kääntöaika tulee olemaan kolme tuntia, iltapäivällä puolitoista tuntia. Koko 420-metrinen juna mahtuu varastoon sisään, ja raskaan liikenteen kulkuväylät pysyvät kääntöajan auki.
Tällä hetkellä ensimmäinen juna satamaan saapuu aamu viiden ja toinen seitsemän jälkeen. Uusi juna tulee kulkemaan näiden kahden välissä.
– Aikataulugrafiikka on haastava. Vuosaareen tullaan VR:n lähiliikenteen alueen kautta ja raidekapasiteetti täytyy yhteensovittaa aamun työmatkaliikenteen ja junatunnelin huoltotarpeiden kanssa, Taavitsainen myöntää.

Autot eivät korvaa junaa

Äänekosken biotuotetehdas valmistaa yli miljoona tonnia sellua vuodessa. Siitä noin 800 000 tonnia tulee kulkemaan Vuosaaren sataman kautta.
– Jotta näihin lukuihin päästään, se tarkoittaa kahta junaa päivässä arkisin. Viikonloppuisin liikennöidään harvennetulla vuorovälillä, VR:n kuljetussuunnittelun päällikkö Timo Taavitsainen taustoittaa.
Kuljetusyrittäjät pohtivat, mitä käy, jos junakuljetukset eivät jostain syystä onnistu.
– Automaattivarasto ja lastausmalli Äänekoskella eivät palvele rekkalastausta. Jos junia ei pystytä lastaamaan, kuljetuskapasiteetti romahtaa radikaalisti. Autoja pystytään lastaamaan ainoastaan perinteisenä trukkilastauksena, Taavitsainen vastaa.
Junapendeli ja automaattilastaus ovat elinehto tehtaan toiminnalle. Junavaunu lastataan kahdella nostolla ja tätä varten on valmistettu uudet vaunut.

Kuva ja teksti: Anu Karppi