A2B sai ekokuljetukset kannattaviksi

Ekologisiin kuljetuksiin erikoistuneen A2B:n liikevaihto kasvaa.

A2B kuljettaa tavaraa pääasiassa pääkaupunkiseudulla yksityisille ja yrityksille, mutta toimituksia on myös Turkuun ja Tampereelle. Kuva: Fanny Haga, Prologue Group.

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien kuorma- ja pakettiautojen yleistymisen yhtenä esteenä on ollut niiden kallis hankintahinta. Kaasukäyttöiset rahtijuhdat maksavat mallista ja merkistä riippuen tuhansia euroja enemmän kuin vastaavat dieselillä kulkevat ajoneuvot. Sähköautopuolella harmina on lisäksi pieni toimintasäde.
Vantaalainen kuljetusyhtiö A to B Finland Oy (A2B) teki kuitenkin vuonna 2010 rohkean päätöksen ja tähtäsi Suomen ensimmäiseksi täysin ekologiseksi kuljetusyritykseksi. Aluksi hankittiin kaksi sähköautoa. Nyt yrityksellä on 34 biokaasulla kulkevaa ajoneuvoa ja yksi ladattava sähköauto.

Muutamien tappiollisten vuosien jälkeen A2B:n tulos alkoi nousta. Vuonna 2017 voittoa tuli 56 199 euroa ja viime vuonna 141 468 euroa. Se merkitsi 7,3 prosentin liikevoittoa.
– Olemme saaneet talouden kannattavaksi. Tämä vuosi näyttää puolen vuoden kohdalla jopa paremmalta kuin edellinen. Liikevaihto nousee noin kolmeen miljoonaan, A2B:n toimitusjohtaja Tero Kakko toteaa.

A2B on painottanut voimakkaasti markkinoinnissa ja autojen teippauksissa ekologisuutta. Kakko ei kuitenkaan pidä ekologisuutta ainoana syynä taloudelliseen kannattavuuteen.
– Se on monen tekijän summa. Olemme olleet pitkään alalla, erikoistuneet ja tehneet työn hyvin. Ekologisuus on lisäarvo. Ne kaikki yhdessä tekevät hyvän tuloksen.

A2B testasi Helsingin Tukkutorilla toukokuussa 2019, miten ruokakassit koteihin ja tukkutilaukset ravintoloihin kulkevat konttipyörällä ja sähkömopolla.

Kakko uskoo sähköautojen tuloon myös kuljetuspuolella, mutta tällä hetkellä yrityksen ajoneuvojen eniten käyttämä voimanlähde on kotimainen biokaasu.
Heinäkuussa Kakko pyysi tarjouksia sähköavusteisen tavarapyörien valmistajilta.
– Testasimme toukokuussa Helsingissä, millaisia tavarapyörät nykyään kaupunkijakelussa ovat. Markkinoilla on melko iso määrä erilaisia polkupyöriä. Keskihintainen tavarapyörä maksaa noin 10 000 euroa ja ekologinen auto 30 000 euroa. Pyörä on taloudellisesti järkevä ostos.

Kakolla on kokemusta polkupyörälähettitoiminnasta, sillä hän perusti aikoinaan Fillarilähetit K&V Oy:n ja työskenteli yrityksessä kymmenen vuotta.

Teksti Sari Järvinen, kuvat A2B