Magneettikamera kuvaa ilman johtoa

16.02.2021

Magneettikamera kuvaa ilman johtoa

Pohjanmaalla testattatiin ensimmäisenä Suomessa magneetin avulla autossa kiinni pysyvää kameraa, joka on suunniteltu raskaan liikenteen käyttöön.

Yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista autokameroiden saralla on langaton wifi-kamera, jonka voi lätkäistä lähes mihin tahansa tasaiseen metallipintaan kiinni magneetin avulla. Sen jälkeen voi lastin purussa käyttää apuna kameran kuvaa, joka välittyy tietokoneen tai kännykän näytölle.
Magneettikameran saamisesta Suomeen voisi oikeastaan kiittää erästä pohjanmaalaista raskaan liikenteen autoilijaa. Viime syksynä Varaosalinna Oy:ssä käydessään hän heitti Jorma Murrolle haasteen:
– Jorma, sinä kun pystyt hankkimaan mitä tahansa, niin hommaisitko sellaisen kameran, missä olisi magneetti, wifi ja sisäinen akku.
Autoilijan tilaus sai alan konkarin hieman hämilleen. Murto ei ollut sellaisesta kamerasta kuullutkaan.

Autoilijan idea kyllä oli hyvä. Jos kamerassa ei olisi johtoja, säästyisi asennustyöltä. Kameran voisi kiinnittää magneetin avulla vaikka telineeseen, puomiin tai pakettiauton takaoveen. Voisi se sopia myös traktorin perässä vedettävään kylvökoneeseen. Sitä voisi käyttää apuna hankalissa lastauksissa ja puruissa, eikä kuljettajan tarvitsisi kiipeillä ja liukastella.
Tämä lisäisi myös työturvallisuutta.
– Jos kameran laittaisi magneetilla puomiin kiinni, se voisi helpottaa ketjujen vetämistä puukuljetusauton kuorman yli. Pankot säästyisivät kolhuilta. Kameran voisi laittaa melkein mihin tahansa, kunhan ei naapurin hotellihuonetta kuvaisi, Murto hymähtää.

Murto aloitti etsinnät. Hän kävi läpi alan toimijat, soitti ja meilasi ympäri maailmaa.
Ainakin selvisi se, miksi Murto ei ollut kuullut magneetti-wifi-akku-kamerasta. Ei sellaista valmistanut kukaan, etenkään raskaan liikenteen käyttöön sopivaa. Murto tiesi, ettei ammattiautoilijalle voisi tarjota mitään pilipalivehjettä. Markkinoilla oli kameroita, joissa signaalit pätkivät, tai kuvaa ei saatu näytölle ollenkaan.
Hän otti myös yhteyttä STONKAMiin, jonka tuotteisiin luotti. Kuljetusalan ammattikameroita valmistava yritys tunnetaan läpimurrostaan pimeännäkökameroiden kehitystyössä. Ja myös muuta kehitystyötä on tehty reippaasti, sillä tuotepatentteja oli 31, ohjelmistopatentteja 50 ja korkean teknologian tuotesertifikaatteja 21.
Vaikka STONKAMin valikoima oli laaja, ei heilläkään ollut Murron etsimää kameraa – aivan vielä.
– Kamera oli tuotekehityksessä, Murto kertoo.
Varaosalinna teki sopimuksen STONKAMin kanssa, jonka avulla kamerat saadaan Raskassarja-ketjun valikoimiin. Suomen ensimmäiset WF-697-kamerat saapuivat Pohjanmaalle marraskuussa 2020.


STONKAM valmistaa myös monitoreita, joiden näytölle saa yhdistettyä useamman kameran kuvan langattomasti.

– STONKAM WF-697 näytti hyvin rakennetulta ja laadukkaalta. Magneetti on niin tehokas, että sitä saa tosissaan yrittää pinnasta irti. Tosin ei se ihan markkinoiden halvin laite olekaan.
Kameran pimeännäkökyky laitettiin heti tositestiin suomalaiseen kaamokseen.
– Näiden kameroiden erottelukyky, tarkkuus ja pimeännäköominaisuus on vertaansa vailla, Murto toteaa.
Ensimmäinen erä WF-697-kameroita sisäisellä akulla myytiin loppuun ennen kuin niitä ehdittiin mainostamaan.

Varaosalinnan sopimuksen myötä Raskassarja-ketjulla on mahdollisuus hankkia ensimmäisenä Suomessa raskaan kaluston tarpeisiin varta vasten suunniteltuja tärinää kestäviä järjestelmiä, kuten valvonta-, trukkikameroita sekä kevyttä liikennettä havainnoivia STONKAMin kameroita. Valikoimasta löytyy myös kameroita, joita käytetään auton peilien tapaan. Linja-autojen sisätilojen valvontajärjestelmät ovat joko tallentavia tai tallentamattomina. Jos hankkii valvontakameran linja-autoon, on matkustajille kerrottava valvonnasta esimerkiksi laittamalla lappu tai tarra auton sisään näkyvälle paikalle.

STONKAM WF-697
– Wifi-kamera sisäisellä akulla
– Helppo siirtää paikasta toiseen magneettijalan avulla
– Ei tarvitse erillistä näyttöä, sillä kuva näkyy joko kännykästä tai tabletista.
– Toimii Android- ja iOS-järjestelmissä.
– Toimintasäde noin 50 metriä
– Yönäkö 8-10 metriä