Kuorma-autolla liikkeellä ollut kuljettaja huomasi, että vastaan tullut poliisiauto heitti u-käännöksen ja lähti hänen peräänsä. Poliisit pysäyttivät autoilijan. He kirjoittivat sakon, sillä kuljettaja ajoi ilman kuljettajakorttia.
Autoilija hämmästeli: mistä ne tiesivät?
Entinen ylikonstaapeli Vesa Roima tietää syyn. Poliisi on testannut teillä toisen sukupolven älypiirturin (1Cv2) etälukulaitetta, jota myös kärylaitteeksi kutsutaan. Se toimii radiosignaali DSRC:n (Dedicated Short Range Communication) avulla.
— Laite toimii todella hyvin. Aluksi sen kanssa oli haasteita, mutta niistä on nyt selvitty ja laite bongaa ilman kuljettajakorttia ajavat äärettömän hyvin, Roima kertoo.
Kärylaite havaitsee uuden sukupolven älypiirturit, myös 20.8.2023 jälkeen ensirekisteröityihin kuorma-autoihin asennetut.
Muutakin uutta on tulossa. Poliisi on jo jonkin aikaa ottanut luvanvaraisen liikenteen ajoneuvojen rikkomustiedot talteen ja lähettänyt ne Traficomille, joka on kerännyt tiedot järjestelmäänsä. Näiden pohjalta viranomaiset rankkaavat kuljetusyritykset riskiluokkiin.
Poliisiauton tuulilasissa on kamera, joka tunnistaa ajoneuvojen rekisterikilvet. Sen on jatkossa tarkoitus hakea Traficomin järjestelmästä kuorma-autoyrityksen riskiluokka ja ilmoittaa se saman tien poliiseille tien päälle.
— Ennen pysäytimme kuorma-autoja kokemuksen perusteella. Jos autoilijalla oli asiat kunnossa, ei häntä kannattanut enää heti pysäyttää uudelleen. Meitä kiinnosti pysäyttää ne autoilijat, joilla oli aina korjattavaa asioissa. Pian uusi järjestelmä korvaa poliisin ammattitaidon, Roima pohtii.
Myös ulkomaalaiselta luvanvaraisen liikenteen ajoneuvolta, joka syyllistyy Suomessa rikkomukseen, otetaan lupatiedot talteen. Traficom lähettää nämä tiedot kyseiseen maahan.
Vielä helmikuussa 2023 Traficomin järjestelmä ei ollut käytössä, sillä viranomaisilla on ollut sen teossa haasteita.
Nyt poliisiauton tuulilasikamera tunnistaa Traficomin järjestelmän kautta, jos vastaantulevasta ajoneuvosta on esimerkiksi verot tai sakot maksamatta tai katsastus on unohtunut.
— On erikoista, miten eri paikkakunnilla on eroja ajoneuvoverojen maksamisen huolellisuudessa. Tietyillä paikkakunnilla laite hälyttelee keskivertoa enemmän.
Roima kertoi ajo- ja lepoaikojen valvonnasta tilaisuudessa Liedon Shellillä, jonka oli järjestänyt Länsi-Suomen veteraanikuorma-autoilijat eli käytännössä Untamo Säteri ja Carl-Johan Blomqvist.
Kuorma-autoilijoita tuli paikalle salin täydeltä.
Säteri vaikutti hieman yllättyneeltä tilaisuuden suosiosta, sillä vieraita oli tullut Forssasta, Riihimäeltä ja Eurasta asti.
Roiman vaihdettua alaa parisen vuotta sitten poliisi menetti joukoistaan asiantuntevan raskaan liikenteen osaajan. Turkulainen ylikonstaapeli oli tunnettu kuorma-autoilijoiden keskuudessa.
Kerran eräs Roiman tienvarsiratsiassa pysäyttämä kuljettaja intti poliisille vastaan eräästä huomautuksen aiheena olevasta asiasta. Hän perusteli: ”Roiman Vesku on sanonut, että näin saa tehdä.”
Ilmeisesti ohjeet olivat muuttuneet matkan varrella melkoisesti.
— Annoin hänen puhua loppuun ennen kuin kerroin kuka olen, Roima hymähtää.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen, Raskassarja