Tampereelta valmistuivat Suomen ensimmäiset ammattikuljettajat koemallilla – koulunkäyntiä ei tarvita

05.12.2023

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön koemallin, jolla voi saada tenttimällä perustason ammattipätevyyden ilman koulunkäyntiä. Kokeella voi siis kuitata 140-280 tunnin ammattipätevyyskoulutuksen.

— Pitää paikkansa. Järjestimme keväällä 2022 ensimmäisen tutkintotilaisuuden. Perustason ammattipätevyyden on nyt suorittanut henkilöliikenteen puolelta neljä henkilöä ja tavaraliikenteen puolelta yksi, ammattipätevyyskoulutuksesta vastaava opettaja Jorma Eskola kertoo.

Aivan kylmiltään rekan rattiiin ei Tampereellakaan pääse. Suorittajalla on oltava ennestään linja- tai kuorma-autokortti.

Kokeen suorittajaa informoidaan hakeutumisvaiheessa kokeen järjestelyistä ja käytettävästä kalustosta. Ennen koetta on mahdollisuus tutustua käytettävään kalustoon. Kuva Tredu.

Teoria haasteena

Mistään helposta tentistä ei ole kyse. Teoriakoe kestää neljä tuntia. Se sisältää monivalintatehtäviä, avoimia kysymyksiä ja soveltavan kysymyksen, johon odotetaan laajempaa vastausta. Lisäksi on 90 minuutin ajokoe ja 30 minuutin työkoe.

— Koemalli on huomattavasti vaativampi kuin perinteinen. Vaaditaan itsenäistä opiskelua ja aika laajaa osaamista myös tekniikan osalta. Kokeeseen kannattaa varautua lukemalla teoriaa ja pykälät ajo- ja lepoaikoja myöden, Eskola vinkkaa.

Moni kokelas on reputtanut teoriakokeen ensimmäisellä kerralla, mutta käytännön tehtävistä ajoineen selvittiin paremmin. Tosin yhdessä tapauksessa valvojat joutuivat keskeyttämään kokeen, sillä kokelaan toiminta oli vaarallista. Hänellä oli tuore C-kortti eikä yhtään kokemusta alalta.

Tredun koemallia ei ole mainostettu missään ja vain harva on osannut tulla paikalle. Tredun mukaan kiinnostus on kuitenkin nousussa. Kuva Tredu.

— Monelle on ollut yllätys, että koe on niin teoriapainotteinen. Painottaisin itsekin enemmän käytäntöä, sillä kokeen suorittajat ovat yleensä käytännönläheisiä ihmisiä. Heillä on usein paljon tekniikan ymmärrystä ja käytännön kokemusta, mutta he eivät välttämättä suoriudu niin hyvin teoreettisesta osuudesta. Lisäksi kokeessa on paljon kirjoittamista, sekin tuottaa osalle vaikeuksia.

Koekysymykset suunnitellut Tredun henkilökunta ei ole voinut vaikuttaa teoriaosuuden laajuuteen ja kestoon, vaan ne perustuvat lakiin ja määräyksiin. Laki liikenteen palveluista on sallinut vuoden 2020 alusta lähtien kuorma- tai linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden suorittamisen koemallilla.

— Koemallin lupaprosessi on ollut haastava ja siihen joutuu todella panostamaan, Tredun koulutuspäällikkö Matti Heikkilä toteaa.

Henkilöliikenteen ajokokeessa kuljetetaan oikeita ihmisiä. Kuva Tredu.

Opiston kallein koe

Koemallin tentti on kallein Tredun tenteistä. Hyväksytty koe maksaa noin 750 euroa, hylätty 190 euroa (sis. alv 24%).

— Kokeessa on oltava kaksi suorituksen vastaanottajaa ja työtehtävät pyritään simuloimaan todellisia tilanteita vastaaviksi. Niissä hyödynnetään oppilaitoksen kalustoa ja opettajia, Eskola kertoo.

Tredun painopiste on edelleen nuorten ja aikuisten perustutkintokoulutuksessa. Eskolan mukaan koemalli kuitenkin sopii heille, joilla jo on valmiuksia kokeesta selviytymiseksi, kuten raskaan kaluston huoltajille, taksiyrittäjille tai linja-auton omistaville.

Tredussa järjestetään seuraava teoriakoe 13.12.2023.

Fakta: Perustason ammattipätevyys

Perustason ammattipätevyyttä ei ole tarvinnut hankkia, jos kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009 tai linja-auton ennen 10.9.2008. Tämän jälkeen perustason ammattipätevyyden on voinut suorittaa osana ammatillista tutkintoa kuten logistiikan-, rakennus- tai metsäalan perustutkintoa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö, Puolustusvoimien Pääesikunta sekä Liikenne- ja viestintävirasto voivat hyväksyä perustason ammattipätevyyskokeen koemallin järjestäjän.

Liikenne- ja viestintävirasto ei ole hyväksynyt vielä yhtään joulukuun 2023 alkuun mennessä, mutta yksi hakemus on vireillä. Opetus- ja kulttuuriministeriön puolella Tredu on ainut hakenut ja hyväksytty toimija.

Opetushallitus on tiedustellut ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä, ovatko he aikeissa hankkia koemallin mukaista toimintalupaa.
— Vastaus on ollut lähinnä sen kaltainen, että harkitsevat sen hankkimista, yli-insinööri Timo Repo kertoo.

Teksti Sari Järvinen kuvat Tredu