Täyssähkö- ja hybridiautoja hinataan hieman useammin kuin bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja, mikä käy ilmi Ifin pohjoismaisista tilastoista. Hinausten korkeampi määrä johtuu pääasiassa siitä, että niissä on enemmän uutta teknologiaa.
– Tämä on nähtävissä jo Suomessa, mutta Ifin toimintamaista myös Norjassa, jossa autokannan sähköistyminen on paljon pidemmällä, Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä selventää.
Sähköautojen hinauksessa pitää käyttää kokenutta ammattilaista.
– Vääränlaisella kalustolla voi ajoneuvoille aiheuttaa vahinkoa. Kannattaa tilata mieluummin hinausauto paikalle kuin säätää kaverin kanssa, Färkkilä kommentoi.
If uudisti tänä vuonna autovakuutusta ja selvitti sitä ennen nykyisten ja potentiaalisten sähköautoilijoiden suurimpia huolia asiakaskyselyllä. Suurimmaksi huolenaiheeksi nousi selvästi sähkön loppuminen kesken ajon.
Ifin vahinkotilastoista selviää, että sähkön loppuminen ei kuitenkaan ole kovin suuri riski sähköautoilijalle. Täyssähköautoja ei esimerkiksi hinata sen enempää kuin hybridejäkään.
– Huoli on ymmärrettävä, mutta sähköautojen hinaaminen esimerkiksi rengasrikkojen vuoksi on yleisempää kuin akun loppumisen vuoksi.
Vuoden 2022 tammi-lokakuussa Suomessa on ensirekisteröity sähköautoja 45 prosenttia viime vuotta enemmän, vaikka sähköautojen saatavuus ja pitkät toimitusajat ovatkin jarruttaneet sähköistymistä.
If vakuutti lokakuussa ensirekisteröidyistä yksityishenkilöiden sähköautoista lähes 38 prosenttia.
– Koko vuoden osalta osuutemme ensirekisteröidyistä yksityishenkilöiden sähköautoista on yli 30 prosenttia, Färkkilä iloitsee.
Lähde: STT/If