Suomen ensimmäinen 5-akselinen puoliperävaunu bitumiajoon
Kari Isotalo Oy:n säiliöperävaunu on mitoitettu uuteen 64 tonnin kokonaispainoon.
Perävaunun telissä on kääntyvät pyörät kahdella akselilla. Kuva Jari Malm.
Kar-Lehtonen Oy on rakentanut Kari Isotalo Oy:lle puoliperävaunun, jollaista ei ole nähty aikaisemmin Suomessa. Bitumikuljetuksiin tuleva säiliöperävaunu on 5-akselinen ja mitoitettu uuteen 64 tonnin kokonaispainoon.
‒ Tarve kaluston uusimiseen lähti siitä, kun erivapaus bitumikuljetuksiin alumiinisäilöillä päättyy ja ensi vuoden alussa ja pitää siirtyä terässäiliöihin, Kari Isotalo kertoo.
‒ Odotimme siihen saakka, että uudet mitat ja massat tulivat tietoon. Sitten aloimme tutkia eri vaihtoehtoja. Päädyimme puoliperävaunuyhdistelmään, sillä sen hyötykuorma on samaa luokkaa kuin täysperävaunuyhdistelmillä, joilla olemme ajaneet tähän asti.
‒ Puoliperävaunun etuna on myös nopeus, kun yhdestä aukosta täytetään ja yhdestä puretaan. Ja talvella, kun ei ole bitumikuljetuksia, vetoautoa voi käyttää muuhun ajoon. Toki uudelle perävaunulle saattaa talvisin löytyä jotain käyttöäkin kuten raskaan polttoöljyn tai mäntyöljyn ajoa, Isotalo pohtii.
Kari Isotalo toimii nimeään kantavan, vampulalaisen kuljetusyrityksen hallituksen puheenjohtajana. Hän kertoo, että tämän hankinnan myötä yritys luopuu yhdestä säiliöyhdistelmästä ja jatkaa bitumikuljetuksia kahdella yhdistelmällä. Sen lisäksi yrityksellä on seitsemän autoa Teboilin ajossa.
Markku Lehtonen ja Kari Isotalo ovat kumpikin tyytyväisiä lopputulokseen. Kuva Jari Malm.
Lietolaisen Kar-Lehtosen toimitusjohtaja Markku Lehtonen kertoo, että heidän rakentamansa 5-akselinen puoliperävaunu on lajissaan ensimmäinen Suomessa ja todennäköisesti muuallakin Pohjoismaissa. Kokemusta lähes vastaavanlaisten puoliperävaunujen valmistuksesta yrityksellä kuitenkin on, sillä Kar-Lehtonen on toimittanut niitä 4-akselisina Ruotsiin.
‒ Olemme iloisia, kun pääsimme nyt hyödyntämään vuosien varrella hankkimiamme oppeja. Tämä eroaa aikaisemmista etenkin siinä suhteessa, että alustassa on tavallista enemmän tekniikkaa.
‒ Oman haasteensa tällaisen perävaunun rakentamiseen tuo sekin, että lämpölaajeneminen on otettava huomioon. Kun ajetaan jopa 180-asteista bitumia, säiliö laajenee 40‒45 millimetriä.
Yhdistelmän suurin kokonaispaino on 64 tonnia. Kuva Jari Malm.
Uudessa perävaunussa telin keskimmäiset akselit kantavat suurimman painon. Ilmapalkeilla säädetään, että jokaisen kolmen akselin kautta tiehen kohdistuu kahdeksan tonnin paino. Ensimmäisellä ja viimeisellä akselilla on pienemmät, kuuden tonnin painot.
Telin ensimmäinen ja neljäs akseli ovat nousevia. Telin molemmissa päissä on kääntyvät pyörät, jotka toimivat automaattisella kitkaohjauksella. Telin viimeinen akseli pysyy aina maassa.
Kar-Lehtosen laskentainsinööri Antti-Pekka Lehtonen kertoo, että alustan painoa saatiin pois, kun runkopalkkien vahvuudesta voitiin ottaa millimetri pois käyttämällä erikoisterästä. Kaikki teräsosat ovat myös galvanoituja.
‒ Lisäksi halusimme tehdä tästä mahdollisimman helposti huollettavan. Sen vuoksi alustassa ei juuri ole suojapeltejä ja kaikki pohjaventtiilit ovat mekaanisia.
Markku Lehtonen naurahtaa, että valmistajan kannalta perävaunusta tuli sietämättömän pitkäikäinen. Ainakin, jos vertaa alumiinisäiliöihin, joissa metallin väsyminen rajoitti käyttöikää.
‒ Isotalo ei joudu koskaan ostamaan uutta tämän tilalle. Kokonaiskustannuksiltaan tämä jää myös huomattavasti edullisemmaksi kuin täysperävaunuyhdistelmä.
Syyskuussa valmistunut puoliperävaunu on kiertänyt Suomea Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertueella. Seuraavaksi se on esillä Helsingissä SKAL:in ADR-seminaari & säiliöpäivä -tapahtumassa 7. marraskuuta.
Uusi perävaunu on komea ilmestys kiiltävine kylkineen. Kuva Jari Malm.
Faktat
5-akselinen puoliperävaunu
- Ykkös- ja nelosakseli nousevia.
- Ykkös- ja vitosakseli kääntyvillä pyörillä.
- Säiliön kokonaispituus 17,9 metriä.
- Säiliön kokonaistilavuus 50 m3.
- Yhdistelmän tyhjäpaino kuvan mukaisella autolla 20 tonnia.
- Yhdistelmän suurin kokonaispaino 64 tonnia.
- Yhdistelmän suurin pituus 23 metriä.
Teksti ja kuvat JARI MALM