Alkuperäistä parempi
APS Germany on kehittänyt varaosia niin, että ne kestävät pidempään kuin alkuperäiset.
Vasemmalla uusi kovakromattu linja-auton jarrun liukutappi, keskellä käytetty kovakromattu. Oikealla on perinteinen liukutappi, joka ei uusien tavoin kestänyt ruostumatta yhtä kertaa pesukoneessa.
APS Germany GmbH on mielenkiintoinen tulokas Suomen raskaan kaluston varaosamarkkinoilla. Yrityksellä on kunnianhimoinen tavoite kehittää varaosia paremmaksi kuin ne alun perin olivat.
– Esimerkiksi kaupunkibusseissa ja roska-autoissa jarrut ovat kovilla. Kuljettajat valittivat meille niiden vioista. Kun liukutappi on jumissa, jarru kuumenee, eikä toimi kunnolla. Toisinaan taas veden aiheuttama korroosio muodostuu ongelmaksi, APS Germanyn toimitusjohtaja Heinz Hölker kertoo.
Saksalaiset päättivät kovakromata liukutapit ja jarrusatulan sähköliittimet. Rema.germanyn jarrusatuloiden kestoa parannettiin potentiometrin suojakannen tuplatiivisteellä. Männän suojakumien sekä liukutapin suojakumin kumiseos vaihdettiin paremmin kuumuutta kestävään silikoniseokseen. Voitelurasvat korvattiin paremmin pintapainetta sekä lämpöä kestävällä tuotteella.
Jarrusatulat testattiin suolatuilla teillä Tanskassa. Hampurissa tuhannessa bussissa ammattikuljettajat painoivat kenkänsä jarrupolkimelle ja antoivat palautetta.
Jarrut toimivat. Liukutappi ei enää jäänyt jumiin kuten ennen.
APS Germany on kehittänyt myös muun muassa ohjaustehostimien ja -ohjaussylinterien tekniikkaa rema.germany-brändin alla. Myös pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmästä, EGR:stä (Exhaust Gas Recirculation) löydettiin parannettavaa. Esimerkiksi muovinen takaiskuventtiili korvattiin metallisella. Jäähdytysputkiryhmän tuentaa parannettiin. EGR-jäähdytysmoduuli altistuu kuumalle ilmalle, mikä osaltaan johtuu siitä, että ilmanvaihto sen ympärillä ei toimi. Tämä on ollut ongelma etenkin kaupunkibusseissa. APS Germany kehitti uuden osan kestävämmästä materiaalista.
APS Germanyn Anders Mossberg esitteli kovakromattuja liukutappeja, jotka kestävät paremmin kuumuutta kuin alkuperäiset.
Työtä on tehty yrityksen laboratoriossa Italiassa, joka muistuttaa autopajan sijaan enemmänkin steriiliä sairaalaa. Käytössä on muun muassa 2,6 miljoonan euron hintainen vaihteistojen testauslaite.
Korkeamman laadun vuoksi varaosa saattaa maksaa enemmän kuin alkuperäistä laatua vastaava osa, mutta APS:n insinöörit ovat laskeneet niiden tulevan pidemmän käyttöiän ansiosta edullisemmiksi. Lisäksi auto seisoo korjaamolla vähemmän aikaa.
APS Germany aloitti syksyllä 2019 yhteistyön Närhi Oy:n kanssa, jonka myötä varaosat tulevat saataville Raskassarja-ketjun liikkeisiin.
Vaihdelaatikoiden osia APS Germany ei ole muuttanut vaan on kehittänyt niiden suhteen ennakoivan vaihdon. Kun ensimmäinen osa on kulunut ja laatikko avataan, vaihdetaan samalla tietyt muut osat, jotka seuraavaksi tulevat tiensä päähän. Se tulee autoilijalle halvemmaksi kuin tuoda ajopeli uudelleen hetken kuluttua huoltoon uutta ja työlästä vaihdelaatikkoremonttia varten.
– Eri merkkien vaihteistoissa ei ole nykyään kovin suuria eroja. Esimerkiksi DAF, Iveco ja MAN ovat todella samanlaisia. Sen sijaan eri valmistajien vaihteistojen ohjelmistot eli softat eroavat toisistaan. Pystymme ohjelmoimaan uuden ohjausyksikön ajoneuvon valmistusnumeron perusteella. Harva autoilija osaa vielä kysyä tätä palvelua vapaasta merkkikorjaamosta, mutta uskon, että se on osa tulevaisuutta, APS:n Skandinavian myynnistä vastaava Anders Mossberg kertoo.
Teksti ja kuvat Sari Järvinen