83,5 tonnin sorakasettiyhdistelmälle poikkeuslupa

Trafi myönsi marraskuun lopussa Kuljetusliike R. Tarkkosen sorakasettiyhdistelmälle kahden vuoden mittaisen HCT-luvan.

Ajoneuvoyhdistelmä on Ruduksen ajossa ja sillä kuljetetaan betonihiekkaa. HCT-yhdistelmälle on määritetty Uudenmaan alueella 14 reittiä, joilla se saa ajaa 83,5 tonnin kokonaispainolla. Kuva Veho Oy Ab.

Kuljetusliike R. Tarkkonen Oy:n HCT-yhdistelmässä tutkitaan kymmenakselisen 83,5 tonnia painavan sorakasettiyhdistelmän hyödyntämistä Helsingin ympäristössä. Kokeilussa tutkitaan myös uusiutuvan dieselin käyttöä. Kokeilun aikana selvitetään, kuinka paljon päästöjä voidaan vähentää tällä menettelyllä. Mercedes-Benz Arocs-HCT -yhdistelmä on varustettu monipuolisella kamerajärjestelmällä, jolla kuljettaja voi havaita kevyen liikenteen risteyksissä ja terminaaleissa. Kameroiden lisäksi yhdistelmän sivuilla on perinteisen peruutustutkan kaltaiset anturit, jotka varoittavat kuljettajaa, jos auton alle on jäämässä jotain tiukoissa käännöksissä. Näillä keinoilla kehitetään ison yhdistelmän liikenneturvallisuutta kaupunkiliikenteessä. Yleisen rakenteen puolesta yhdistelmä vastaa nyt liikenteessä käytettävää kalustoa. Ulkomittojen ja kääntyvyyden osalta se täyttää kaikki vaatimukset. Yhdistelmän kokonaispituus on 24,23 metriä.

Mercedes-Benz Arocs -ajoneuvoyhdistelmä on ollut käytössä Kuljetusliike R. Tarkkosella elokuusta 2016 lähtien.
– Polttoaineen kulutus on vähän noussut siirryttäessä marraskuun lopussa 76 tonnin kokonaispainosta 83,5 tonnin kokonaispainoon. Isommalla massalla auto kuitenkin rullaa paremmin, joten oikein hyödynnettynä päästään melkein samoihin polttoaineen kulutuslukemiin, kertoo HCT-yhdistelmää Tarkkosella ajava kuljettaja Tobias Fast.

HCT-yhdistelmä koostuu Mercedes-Benz Arocs 4463 LK 10×4/6 -vetoautosta ja viisiakselisesta perävaunusta. Autossa on uusi toisen sukupolven OM473-moottori, jonka iskutilavuus on 15,6 litraa, teho 460 kW (625 hv) ja vääntömomentti 3 000 Nm. Lisäksi autossa on suurteho-moottorijarru (n. 480 kW kierrosluvulla 2300/min). Takana autossa on ilmajousitus, jolla saadaan pehmeä ajotuntuma. Auto on varustettu yhdeksän tonnin nostettavalla ja kääntyvällä taka-akselilla, jonka ansiosta se kääntyy ketterästi pitkästä ääriakselivälistä huolimatta.
Auton varusteisiin kuuluu myös hydraulinen servotwin-ohjaus, jossa on elektroninen ohjausvoimantehostus. Se mahdollistaa erityisen raskaassa käytössä kevyen ja tarkan ohjattavuuden. Auton pystypakoputkesta saadaan pakokaasulämpöä hyötykäyttöön lavanpohjaan, jolla estetään kuljetettavan soran jäätyminen talvella.