Teitä korjattu ennätystahtia – autoilijat yhä tyytymättömiä

Liikennevirasto on päällystänyt tänä vuonna teitä enemmän kuin kertaakaan kymmeneen vuoteen, mutta ammattiautoilijat toteavat teiden kunnon heikentyneen.

– Nykyinen hallitus on sitonut seuraavan hallituksen käsiä poikkeuksellisen vähän. Olisi meille kaikille, myös urakoitsijoille, hyödyllistä, jos tehtäisiin pitkäjänteisempiä päätöksiä, liikenneviraston Mirja Noukka pohti.

Liikennevirasto on päällystänyt tänä vuonna teitä noin 3 500 kilometriä, joka on noin 500 kilometriä enemmän kuin viime vuosina keskimäärin. Lisäksi urakoitsijat ovat korjanneet teiden rakenteita ja asfalttikoneet ovat levittäneet paksumpia päällysteitä.
Ammattiautoilijat ovatkin kuitenkin yhä tyytymättömiä teiden kuntoon. Jopa 47 prosentin mielestä oman alueen tiestön tila ja kunto olivat päinvastoin heikentyneet kesään 2015 verrattuna. Vain viidesosan mukaan se oli parantunut. Tulokset käyvät ilmi liikenneviraston elo-syyskuussa toteuttamasta uudesta mobiilikyselystä, johon vastasi 742 kuljettajaa.
– Kyllä se meitä herättelee, että lähes puolet arvioi teiden kunnon heikentyneen. Vain 20 prosenttia ammattikuljettajista oli tyytyväisiä pääteiden kuntoon kuluneena kesänä.  Luvut ovat tavattoman matalia tyytyväisyyden suhteen, liikenneviraston väylänpito-toimialan ylijohtaja Mirja Noukka totesi SKAL:in ja Kuljetuskeskusten Liiton järjestämässä Maarakennuskuljetus 2016 -seminaarissa marraskuun lopulla.

Lähde: Liikenneviraston Korjausvelkakysely ammattiautoilijoille 2016
Lähde: Liikenneviraston Korjausvelkakysely ammattiautoilijoille 2016

– Rahoituksellisesti tämä on ollut meille huippuvuosi. Hallituksen myöntämä 600 miljoonaa teiden kunnossapitoon on todella iso panostus, mutta pelkään, että ihmiset odottavat, että sillä saadaan kaikki huonokuntoiset tiet kunnostettua. Se ei valitettavasti mene niin, Noukka sanoo.
Koska perusrahoitus on ollut vuosia liian niukka, osa potista on mennyt sen estämiseen, etteivät väylät huonone entisestään.
– Korjaustarve on niin kova. Odotan pelonsekaisin tuntein palautemyrskyä.
Nykyinen hallitus on painottanut perusväylänpidon tärkeyttä, mutta Noukka pelkää, että tulevina vuosina rahaa ei ole tulossa yhtä paljon. Myös investointihankkeiden rahoitus pienenee.

Teksti ja kuva Sari Järvinen