XT järeään ajoon

Scanialta uusi XT-mallisto maansiirtoon.

Scania G 450 XT:n ilmanotot sijaitsevat korkealla, minkä tarkoitus on vähentää pölyn pääsyä suodattimiin. Kuva Dan Boman.

– Keskitymme yhä voimakkaammin maansiirto- ja rakennusalalle. Pyrimme saavuttamaan aseman, joka vastaa sitä, johon olemme päässeet kaukokuljetussektorilla, Scania Trucksin tuotejohtaja Anders Lampinen sanoo.
P-sarjan uutta ohjaamoa onkin odotettu pitkään. Nyt siitä on esitelty lyhyt ja pitkä versio, joissa on molemmissa kolme korkeusvaihtoehtoa. Moduuliajattelun vuoksi on mahdollista rakentaa ulkonäöltään ja toiminnoiltaan toisistaan paljonkin poikkeavia ohjaamoja. Esimerkiksi matalakattoinen CP14L-ohjaamo sopii yhteen ohjaamon yli ulottuvien korirakenteiden kanssa ja korkea CP20H taas puhuttelee mukavuudenhaluisia kuljettajia. CP17N- ja CP20N-ohjaamoissa katto on kymmenen senttimetriä aiempaa korkeammalla.

Ohjaamoille on yhteistä nousun helppous, sillä ohjaamo on asennettu alustaan nähden matalalle. P-sarja on lähinnä tarkoitettu kuljettajille, jotka yöpyvät harvoin autossa mutta nousevat siihen ja siitä useita kertoja päivässä.
Uudet ohjaamot ovat hieman entistä pidempiä. Jalkatilassa rintapellistä ohjaamon takaseinään mitatut sisätilat täysinä desimetreinä kasvoivat, koska eristys on tehokkaampi.
Scania siirtyi käyttämään vinohampaisia hammaspyöriä napavälityksissään, mikä alentaa melua ja pidentää välityksen käyttöikää.

Pystysuora pakoputki voidaan asentaa kahteen eri paikkaan ohjaamon taakse. Kuva Göran Wink.

XT:n erottaa 150 millimetriä auton eteen ulottuvasta puskurista. Sen ylityskulma on noin 25 astetta. Kolhuja vastaan suojaavat liukulevy ja ajovalojen suojaverkko. Puskurin keskellä on 40 tonniin luokiteltu hinaustappi.
Moottoriksi voi valita Scanian kesällä esittelemän 16-litraisen V8-moottorin, 9-litraisen rivimoottorin tai viime vuonna esitellyn 13-litraisen moottorin. Näissä kolmessa moottoriryhmässä on yhteensä 13 erilaista Euro 6 -moottoria teholtaan 280 – 730 hevosvoimaa.

Vain vuosi sitten esiteltyä tukiakselia on jo muutettu. Nyt se on sähköisesti ohjattu. Siten ei tarvita pitkiä hydrauliputkia eikä mekaanisia ohjauskomponentteja.
Scanian uusi autosukupolvi on kokonaisuudessaan esitelty vuonna 2019. Seuraavaksi ovat vuorossa kaupunkiympäristöön tarkoitetut ajoneuvot.

Uutta

  • Mäkiavustin entistä tehokkaampi
  • Säädettävät lokasuojat kahdella etuakselilla varustetun auton toiselle akselille
  • Yhdeksän tonnin etuakselille 2×33 millimetrin paraabelijouset
  • Taaemmalle etuakselille kallistuksenvakaaja
  • Sähköinen jarrujärjestelmä (EBS) voidaan yhdistää rumpujarruihin 3-akselisissa autoissa
  • Mahdollisuus varustaa 26 tonnin napavälitteinen RBP735-teli levyjarruin
  • Sähkötoiminen seisontajarru valinnaisvarusteena.