Uusien älypiirturien etävalvonta ei paljasta ajo- ja lepoaikarikettä

24.06.2019

Uusien älypiirturien etävalvonta ei paljasta ajo- ja lepoaikarikettä

Älypiirtureita kalibroitiin Suomessa jo kuukausi ennen määräaikaa, mutta nyt Traficom ei suosittele niitä Venäjän liikenteeseen.

Raskassarja-ketjuun kuuluvat Pekant Lieto Oy ja Hyvinkään HRP Oy olivat ensimmäisten korjaamoiden joukossa, jotka hankkivat luvat uusien älypiirtureiden aktivoimiseksi ja tarkistamiseksi. Kuvassa Stoneridgen älypiirturi. Kuva Piirla Oy.

EU-alueella 1C-älypiirturit tulivat pakollisiksi 15.6.2019 jälkeen ensirekisteröidyissä yli 3,5 kokonaismassatonnin kuorma-autoissa ja yli 9 matkustajapaikan linja-autoissa. Älypiirtureissa on radiosignaalilla toimiva etäyhteys, DSRC (Dedicated short range communication). Sen välityksellä poliisi voi tienvarressa ollessaan lukea älypiirturin tietoja ajoneuvoa pysäyttämättä. Poliisi ei kuitenkaan saa tutkia etäyhteyden avulla kuljettajan mahdollisia ajo- ja lepoaikarikkeitä. Sen sijaan selville saadaan muun muassa kuljettajakortin puuttuminen, ajopiirturin kirjaamat nopeustiedot ja viimeisin tietoturvaloukkausyritys.

Osa kuljetusalalla epäili, että valmistajat eivät ehdi saamaan uusia älypiirtureita valmiiksi EU:n edellyttämän kireän aikataulun vuoksi.
– Ajoneuvoteollisuus ja toimittajat olivatkin tiukalla, mutta Suomessa vältyttiin isommilta ongelmilta. Kaikissa maissa ei ole näin hyvä tilanne. Suomessa tietyillä korjaamoilla on jo kuukauden ajan ennen määräpäivää saatu kalibroitua älypiirtureita. Jälkiasennussarja tuli Stoneridgen osalta meille juuri ennen juhannusta. Sen avulla vanhan digipiirturin voi vaihtaa älypiirturiksi, Piirla Oy:n toimitusjohtaja Harri Salmi kertoo.

Jälkiasennussarja on tarpeen esimerkiksi uudessa ajoneuvossa, jossa on valmiina digipiirturi ja jota ei ole saatu myytyä ja ensirekisteröityä ennen 15.6. Joidenkin ajoneuvojen päällirakentaminen taas on kestänyt luultua pidempään, jolloin on jouduttu vaihtamaan valmiiksi asennettu käyttämätön digipiirturi älypiirturiksi. Osa keksi välttyä rahoja vieviltä vaihtotöiltä rekisteröimällä ajoneuvon ajoissa ns. 0-päällirakenteella.

Kun uusi sarjanumeroitu älypiirturin sinetti on rekisteröity, se tulee vaihtaa uuteen kaksivuotistarkastuksen yhteydessä. Korjaamoiden pitää kirjata käytetyt sinetit ylös piirturitarkastuksien yhteydessä ja pitää näistä erillistä kirjanpitoa. Kuva Piirla Oy.

Raskassarja-ketjuun kuuluvat Pekant Lieto Oy ja Hyvinkään HRP Oy olivat ensimmäisten korjaamoiden joukossa, jotka hankkivat luvat uusien älypiirtureiden aktivoimiseksi ja tarkistamiseksi.

Älypiirturipakon piti tulla voimaan myös EU:n ulkopuolisissa ns. AETR-maissa, mutta virkamiehet eivät saaneet sopimusta ajoissa valmiiksi. Muun muassa Venäjä kuuluu AETR-maihin.
– Älykäs ajonvalvontalaite ei kelpaa valvonnan välineeksi EU:n ulkopuolisissa AETR-maissa. Kuljetusyritysten tulisi huomioida tämä liikennöitäessä kyseisiin maihin ja suosittelemmekin näissä maissa liikennöintiä ajoneuvoilla, jotka on varustettu aiempien sukupolvien ajonvalvontalaitteilla, Traficomin ammattiliikenteen ja kuljetusten johtava asiantuntija Mikko Västilä kertoi tiedotteen välityksellä 12.6.
Stoneridgen älypiirtureiden maahantuoja Salmi vahvistaa asian.
– Ei ole täyttä selvyyttä, että miten AETR-maiden viranomaiset suhtautuvat ajoneuvoihin, joissa nyt jo on asennettuna uusi 1C-älypiirturi. Todennäköisesti ongelmia ei tule, mutta totta kai tilannetta kannattaa välttää, mikäli mahdollista, Salmi sanoo.
AETR-sopimuksen neuvottelut jatkuvat älykkään ajopiirturin osalta.

7 faktaa älypiirtureista

1. Kuljetusyrittäjien pitää päivittää nykyiset tallennusjärjestelmät, jotta he pystyvät kopioimaan älypiirtureiden massamuistin.
2.Ei turhia pysäytyksiä ajoneuvojen osalta, joissa ei viitteitä manipulointiin tai rikkeisiin.
3.Älypiirturin GNSS -paikannus tapahtuu Galileo- ja Egnos-satelliittijärjestelmien kautta.
4.Kuljettaja saa käyttää vanhaa 1B-kuljettajakorttia uudessa 1C-piirturissa.
5.Piirturi pitää asettaa OUT tai lautta-/junatilaan tilanteissa, joissa ajoneuvoa liikutetaan välttääkseen nopeustietojen ristiriitahälytyksen.
6.Lautta-/junatila pitää kytkeä erikseen päälle ja pois. Aiemmin piti laittaa päälle ennen jokaista siirtoa.
7.Piirturin vaihto vaatii myös anturin vaihdon, joka pidentää tarkastusaikaa.

Lähde: Piirla Oy