Tuulilasin holografi ohjaa perille

18.02.2019

Tuulilasin holografi ohjaa perille

Maailman ensimmäinen holografinen lisätyn todellisuuden navigaattori toimii tuulilasissa.

Kuljettaja voi seurata holografisia näkymiä ilman AR-laseja.

Hyundai Motor Group ja WayRay ovat julkistaneet maailman ensimmäisen holografisen lisätyn todellisuuden navigaatiojärjestelmän. Laitteisto ensiesiteltiin Los Angelesissa CES 2019 -teknologiamessuilla asennettuna Hyundain valmistamaan Genesis G80 -automalliin.

Uusi järjestelmä on tavallista tuulilasinäyttöä (Head-Up Display, HUD) kehittyneempi. HUD heijastaa kuvan tuulilasiin epäsuorasti kojelautaan asennetun LCD-näytön avulla, mutta AR-järjestelmä heijastaa kuvan tuulilasin läpi (AR, Augmented Reality eli lisätty todellisuus).

Holografisen AR-navigaatiojärjestelmän suurin etu on, että stereokuva näytetään kuljettajan edessä olevan tienäkymän yllä sopivaan katselukulmaan sovitettuna. Näin navigaattorin ohjeet ja neuvot ovat tarkkoja.

WayRayn näytöllä ei esitetä ainoastaan navigointiin liittyviä toimintoja, kuten kaistaopastusta ja ajoneuvon nopeutta, vaan lisätyn todellisuuden teknologiaa käytetään myös kehittyneissä kuljettajaa avustavissa järjestelmissä (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Tällaisia järjestelmiä ovat esimerkiksi kaistavahti ja etutörmäysvaroitin. Järjestelmän virtuaalinen kuva on kooltaan noin 3,1 x 1,3 metriä, ja se heijastetaan noin 15 metrin päähän kuljettajasta.

Liikkeet näytöllä ovat tarkkoja auton nopeudesta riippumatta, ja varoitusten heijastaminen tuulilasin läpi tienäkymään sallii kuljettajan navigoida turvallisesti kääntämättä katsettaan alas kojelautaan.

Hyundai ja WayRay jatkavat tiivistä yhteistyötä kehittääkseen holografista AR-teknologiaa esimerkiksi ihmisten, pyörä- ja suojateiden, linja-autojen ja muiden esineiden esittämiseen näytöllä. Järjestelmää hyödynnetään myös jatkokehitettäessä ADAS-toimintoja, kuten takaviistosta tulevasta katvealueen liikenteestä varoittavaa järjestelmää ja moottoritieavustinta.

Osapuolet odottavat myös, että Vehicle to Everything (V2X) -teknologian sekä autojen ja tietoverkkojen välisten yhteyksien kehittyminen tehostaa tiedonvälitystä kuljettajalle. Järjestelmällä voitaisiin välittää autoon reaaliaikaista tietoa muun muassa liikennevaloista, ympäröivistä ajoneuvoista sekä sääoloista.

– Automarkkinat käyvät läpi perustavanlaatuista muutosta teknologiavetoisuuteen ja AR:ään. Suurimmat autonvalmistajat ottavat AR-teknologiaa nopeasti käyttöön saadakseen kilpailuetua, sanoo WayRayn toimitusjohtaja Vitali Ponomarev.

Järjestelmällä voitaisiin jatkossa välittää autoon reaaliaikaista tietoa muun muassa liikennevaloista, ympäröivistä ajoneuvoista sekä sääoloista.

Lisäksi uusi tekniikka auttaa muiden alaan kiinteästi liittyvien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä. Tällaisia ovat esimerkiksi puettavat robotit, älykkäät rakennukset ja kaupungit sekä koko joukko muita mielenkiintoisia kehitysmahdollisuuksia.

Holografisen AR-navigaatiojärjestelmän lisäksi Hyundai esitteli CES 2019 -tapahtumassa kotelomaisen kojelaudan, jonka avulla näyttelyvieraat saivat häivähdyksen liikkumisen vapaudesta.

Vuonna 2012 perustettu WayRay on holografista AR-teknologiaa kehittävä yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Zürichissä. Yhtiö pitää koko tutkimus- ja kehitysprosessinsa omassa valvonnassaan tuotekonseptoinnista prototyyppien testaukseen. Siten WayRay on muovautunut startup-yrityksestä laajan osaamisen taloksi, joka valmistaa holografisia optisia järjestelmiä, komponentteja ja ohjelmistoja. Yhtiö työllistää noin 250 ammattilaista, ja sillä on toimistot Sveitsissä, Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Venäjällä.

Lähde: Hyundai Motor Finland