Suositus sadekelillä on neljä milliä

Ensi viikolla käynnistyvässä Rengasratsia-kampanjassa autoilijoita kehotetaan tarkistamaan kesärenkaiden syyskunto.

Autorengasliitto kannustaa autoilijoita tarkistamaan renkaiden kunnon säännöllisesti. Kuva Nokian Renkaat.

Laissa urasyvyyden minimivaatimus on 1,6 mm, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 millimetriä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Tänä vuonna voimaan tulleen asetuksen mukaan kuorma- ja linja-autossa on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuun aikana vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 5 mm. Auton muilla akseleilla ja perävaunussa on tällöin käytettävä renkaita, joiden urasyvyys on vähintään 3 mm. Muutos koskee myös kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautoa ja traktoria, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta huomauttaa, että renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi.
– Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

Tekniikan Maailma testasi vuonna 2016 renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa.
Lisäksi henkilöautolla tehtiin jarrutuskokeita märällä asfaltilla 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä (14 %) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Rengasonnettomuudet ovat viime vuosina vähentyneet sekä määrällisesti että suhteellisesti. Vuonna 2015 tapahtui 21 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin 29 tapausta vuosittain.

Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, vaikka useimmiten tieliikenneonnettomuudet sattuvat kuivalla kesä- tai talvikelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen.