Sulo Koivuniemi ylivoimaiseen voittoon

Ratakuorma-autojen kauden 2017 päätöskisa ajettiin Kemoran radalla Vetelissä 12. – 13.8.2017.

– Kilpakalustona on Mercedes-Benz, jota liikuttaa 12 litran MB:n oma kone. Tehoa löytyy itselle riittävästi, Sulo Koivuniemi kertoo ajokistaan. Kuva Kirsi Kanerva.

Elokuun osakilpailussa lähtöjä oli neljä: kaksi lauantaina ja saman verran sunnuntaina. Sateinen sää antoi kilpailulle omat haasteensa. Lauantaina Sami Ojanen ajoi tuplavoittoon ja sunnuntaina Sulo Koivuniemi putsasi pöydän ajaen samoin tuplavoittoon ja tuli näin samalla kruunatuksi kansallisen sarjan mestariksi ylivoimaisin pistein.
Koivuniemelle ajokausi oli neljäs.
– Ensimmäistä kertaa päästiin koko kausi ajamaan ilman isompia ongelmia ja kalustorikkoja, kertoo Koivuniemi Raskassarjan vieraillessa Sastamalassa.
– Lauantaina annettiin hieman tasoitusta muille, kun jouduttiin ajamaan vakiosuuttimilla ”kiinansuuttimen” hajottua ja auton vauhti oli kaukana normaalista kisavauhdista. Lauantaina yöllä saatiin rakennettua uudet kisasuuttimet ja sunnuntaina vauhti olikin sitten kohdillaan, Koivuniemi kiteyttää viimeistä kisaa.
Hieman oli pientä perheen sisäistä kilpailuakin havaittavissa ja siitä ”kaapin paikan” -määrääjästä käytiin leikkimielistä kilpailua. Kanssakilpailijoista Ojanen on Koivuniemen siskon poika ja kummipoika.
– Hänen ”koulutuksensa” on vielä pahasti kesken, vitsaili Koivuniemi pilke silmäkulmassaan.
Lisäksi Tapio Tanhuanpää on sukuun kovasti tulossa ja on Koivuniemen vävy. Tanhuanpää ajoi Kemorassa jokaisessa lähdössä kolmanneksi sijoittuen sarjan kokonaistuloksissa neljänneksi.

Koivuniemi ajaa Sastamalan Autourheilijat ry:ssä (SAU), ja tiimille ei ole vielä nimeä keksitty. Koivuniemi haluaa erityisesti esittää kiitokset kuluneesta kaudesta Raine Vikmanille, Topi Lepistölle, Kalle Innamaalle, Kauko Koivistolle sekä Tapio Tanhuanpäälle. Koivuniemen tarkoituksena on jatkaa kansallisessa sarjassa myös kaudella 2018, jos sarja vain ajetaan suunnitellusti.

Koivuniemen vanhempaa kisakalustoa edustaa vuosimallin –94 Volvo, joka saatetaan vielä tulevaisuudessa nähdä kilparadoilla. Kuva Kirsi Kanerva.

– Yhteenvetona kausi 2017 sujui ilman suurempia ongelmia ja pahemmilta kolaroinneilta vältyttiin ja kaikkiaan kausi meni hyvin, kertoo Santtu Miinalainen, Race Trucks Finland ry:n entinen puheenjohtaja. Kaudelle 2018 toivotaan lisäystä kuljettajamäärään. Tähän mielipiteeseen yhtyi myös Koivuniemi, kun lajin tulevaisuudesta ja kuljettajapulasta keskusteltiin.

Tänä vuonna kuusi kuljettajaa ajoi kansallista sarjaa ja ensi vuonna osallistujia toivottaisiin olevan enemmän, jotta paineita kilpailumaksujen korottamiseen ei olisi.
– Ratakuorma-autoa pääsee ajamaan 18-vuotiaana, kunhan sääntöjen edellyttämät rataleimat ja lisenssit löytyvät, Miinalainen kertoo.
Aiemmin lajissa oli vaatimuksena, että osallistujalla tuli olla voimassa oleva C-luokan ajokortti, mutta nykyisillä säännöillä ei tätä vaatimusta enää rataluokissa ole, edes ajokortin puute ei estä lajia harrastamasta. Sekä Miinalainen että Koivuniemi kertoivat, että kalustoa kyllä löytyy Suomessa myynnissä tällä hetkellä ja osaan pääsee kiinni jo huomattavan edullisesti verrattuna moneen muuhun moottoriurheilulajiin.
Kemoran rata Vetelissä on tällä hetkellä ainoa paikka, jossa ratakuorma-autojen kanssa voi ajaa ja toiveena lajin säilymisen kannalta olisi se, että kilpailuun soveltuvia ratoja olisi enemmän käytössä ja tulevaisuudessa valmistuva Kymi Ringin toivotaan tuovan ainakin yhden radan lisää Suomeen.
Toivottavasti nuo ratojen suuret jätit nähtäisiin jatkossakin Suomen radoilla muutoinkin kuin näytillä. Onhan Suomessa pitkät perinteet ratakuorma-autojen kisoille. Ensimmäisen kerran nämä jätit kilpailivat Suomen kamaralla vuonna 1987 Turun Artukaisissa, ja suomalaiset kuljettajat ovat useana vuonna menestyneet loistavasti niin kotimaassa kuin Euroopankin sarjoissa. Tälläkin hetkellä suomalaisia nähdään mm. Britannian avoimessa mestaruussarjassa ja elokuussa sarjaa johti Mika Mäkinen.

TEKSTI JA KUVAT KIRSI KANERVA

KAUDEN 2017 TULOKSET

  1. Sulo Koivuniemi 131 p.
    2. Sami Ojanen 54 p.
    3. Jarmo Kinnunen 47 p.
    4. Tapio Tanhuanpää 40 p.
    5. Mika Mäkinen 30 p.
    6. Erik Forsström 20 p.