Renaultilta uusia sähkökuorma-autoja

Renault Trucks julkisti toisen sukupolven päästöttömän Z.E.-malliston

Renault Trucks D Z.E. ja Renault Trucks D Wide Z.E:n voimanotossa on perinteinen mekaaninen liitäntä.

Renault Trucks tuo markkinoille täysin sähköisten ajoneuvojen toisen sukupolven. Siihen kuuluvat Renault Trucks D Z.E, Renault Trucks D Wide Z.E ja Renault Master Z.E. Uusi 3,5-26 tonnin mallisto sopii erityisesti kaupunkikäyttöön. Ne kattavat urbaanit käyttötarkoitukset tavaran jakelusta ja toimituksista aina jätekuljetuksiin saakka.

Keskiraskaan Renault Trucks Z.E.  -mallin toimintasäde on jopa 300 km käyttötarkoituksesta ja akkujärjestelmästä riippuen. Akkuyksikkö on sähkökuorma-auton kallein yksittäinen osa. Renault Trucks ei tingi hyötykuorman koosta tai kustannustehokkuudesta, joten saataville tulee erilaisia toimintasäteitä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Molempien mallien litiumioniakut voidaan ladata yhdessä tai kahdessa tunnissa 150 kW Combo CCS -liitännän kautta. Yön yli kestävä AC-lataus täyteen tehoon vie 300 kWh:n akulla 12 tuntia. Tähän riittää teollisuuskäyttöön tarkoitettu 380 V:n ja 32 A:n kolmivaihevirtapistoke.
Renault Trucks D Z.E. ja Renault Trucks D Wide Z.E:n voimanotossa on perinteinen mekaaninen liitäntä.

RENAULT TRUCKS D Z.E.

  • Sopii kaupunkitoimituksiin ja lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin
  • Kokonaispaino: 16 t
  • Akselivälivaihtoehdot: 4 400 mm ja 5 300 mm
  • 185 kW:n sähkömoottori (jatkuva nimellisteho 130 kW)
  • Sähkömoottorin enimmäisvääntö: 425 Nm
  • Taka-akselin suurin vääntömomentti: 16 kNm
  • Kaksivaihteinen vaihteisto
  • Energiavarastointi: litiumioniakut, yhteensä 200–300 kWh
  • Todellinen toimintasäde: jopa 300 km

RENAULT TRUCKS D WIDE Z.E.

  • Tehokkaaseen jätteenkeräykseen
  • Kokonaispaino: 26 t
  • Akselivälivaihtoehdot: 3 900 mm
  • Kaksi sähkömoottoria, joiden kokonaisteho on 370 kW (jatkuva nimellisteho 260 kW)
  • Sähkömoottorien enimmäisvääntö: 850 Nm
  • Taka-akselin suurin vääntömomentti: 28 kNm
  • Kaksivaihteinen vaihteisto
  • Energiavarastointi: 200 kWh:n litiumioniakut
  • Todellinen toimintasäde: jopa 200 km

Molempia malleja ryhdytään valmistamaan Renault Trucksin Blainville-sur-Orne-tehtaalla Ranskan Normandiassa vuoden 2019 lopussa. Renault Trucks D sekä Renault Trucks D Wide Z.E. tulevat myyntiin Suomessa vuoden 2019 lopulla. Master Z.E. malliston lanseerausaikataulua ei ole vielä Pohjoismaiden osalta julkistettu.

Renault Trucks on tehnyt kenttätestejä sähkökuorma-autoilla jo yli kymmenen vuotta eri asiakkaiden kanssa. Näin on saatu tärkeää tietoa kuorma-autojen käytöstä, akun toiminnasta, latauspisteistä ja erityisistä huoltovaatimuksista. Maxity-mallin ansiosta Renault Trucksilla on jo monen vuoden kokemus täysin sähkökäyttöisistä kuorma-autoista.