Raskassarja-ketju laajeni

Joensuulaisesta Joen Truck Center -monimerkkikorjaamosta tuli Raskassarja-ketjun uusin jäsen.

JTC:n naapurissa sijaitsee Närhen varaosakauppa. Sen ansiosta korjaamolla on käytettävissä jopa suurempi valikoima varaosia kuin monella merkkiliikkeellä. Kuva Miska Photography

Lentoasemantiellä sijaitsevien hallien suojissa asentaja katselee kylmennyttä kuorma-auton moottoria. Volvo D13A on käynyt vajailla ja se tuotiin korjattavaksi Joen Truck Centerille. Joku taisi pelätä, että moottori on leikannut kiinni.
Tarkkasilmäinen asentaja huomaa, että johtosarjan johtimet ovat osittain oikosulussa. Vika saadaan korjattua ennen kalliimpia vaurioita.
– Volvossa kannattaa olla muutenkin tarkkana moottorin johtosarjan kanssa. Kun eristeet halkeilevat, moottoriin voi ilmestyä monta ajoa halvaannuttavaa vikaa, Joen Truck Centerin (JTC) korjaamopäällikkö Iiro Sundqvist sanoo.

Volvon lisäksi JTC:llä korjataan Scanioita, Mercedes-Benzejä, MANeja, Sisuja ja oikeastaan mitä vain, mikä liikkuu kumipyörillä ja mahtuu viisi metriä korkeista hallin ovista sisään. JTC on monimerkkikorjaamo, jossa huolletaan kuorma-autojen lisäksi dumppereita, pyöräkuormaajia, pakettiautoja ja traktoreita. Keslan osalta ollaan valtuutettu huoltoliike. Tänä talvena on korjattu sellaisiakin harvinaisuuksia kuin tiehöyliä, jotka pyrittiin saamaan mahdollisimman nopeasti takaisin tien päälle.

JTC on monimerkkikorjaamo, jossa huolletaan kuorma-autojen lisäksi muun muassa dumppereita, pyöräkuormaajia, pakettiautoja ja traktoreita. Kuva Miska Photography.

Nopeus onkin JTC:n toiminnan yksi pääperiaatteista.
– Jos esimerkiksi startti hajoaa tai ilmapalje räjähtää, on tärkeää, että pääsee heti huoltoon. Määräaikaishuollon ajankohtien kanssa voi paremmin joustaa.
Ripeiden huoltojen yksi mahdollistaja löytyy JTC:n naapurista.
– Närhen varaosakauppa ja massiivinen maahantuontivarasto sijaitsevat 15 askeleen päässä. Niiden ansiosta meillä on käytettävissämme jopa suurempi valikoima varaosia kuin monilla merkkiliikkeillä. Käytämme laadukkaita, alkuperäisiä vastaavia osia.

Etädiagnostiikka kehittyy kuljetusalalla koko ajan ja Sundqvist näkee sen yleistyvän myös monimerkkikorjaamoissa.
– Wabcon Traxeen avulla pystymme lukemaan vikakoodin etänä eri merkkisistä ajoneuvoista. Jos vian korjaukseen tarvitaan komponentin vaihtoa, hankimme osan valmiiksi korjaamolle odottamaan vikaantunutta ajoneuvoa. Parhaassa tapauksessa huoltoon tuleva auto voisi ajaa suoraan avoimista hallin ovista sisään ja asentajat olisivat valmiina odottamassa.

Autotekniikan insinöörinä Sundqvist on tarkka siitä, että vian syy selvitetään. Silloin ei aina riitä, että hajonnut komponentti vaihdetaan ja vain toivotaan, että ongelmat ovat ohi.
– Jos ohjaustehostin pitää ääntä, vian syynä voi olla vaikka vuotava ohjausvaihde.
Sundqvist muistuttaa, että ohjausvaihteen kunnollinen ilmaaminen on tärkeää. Jos siinä hutiloidaan, auto voi joutua viikon päästä uudelleen huoltoon.

Huonosti toimivan ohjaustehostimen vuoksi auto kannattaakin tuoda ripeästi korjaamolle, sillä vajaatoiminen tehostin voi särkeä ohjaustehostimen pumpun.
Sundqvist työskenteli aiemmin Scanialla työnjohdossa, sitten Närhellä ulkomaankaupan ostajana ja avainasiakaspäällikkönä.
– Minulla on aina ollut korkea työmoraali. Suhtaudun vakavasti siihen, mitä teen. Työt tehdään loppuun, eikä jätetä niitä kesken sen takia, että kello on 16.

JTC:llä oli töissä helmikuussa neljä asentajaa ja korjaamopäällikkö. Kuva Miska Photography

Autojen lisäksi Sundqvistiä kiinnosti yrittäjyys. Kun JTC:llä haettiin syksyllä 2018 korjaamopäällikköä ja osakasta, Sundqvist tarttui tilaisuuteen.
– En ole katunut. Työtä on saanut kehittää asiakaslähtöiseksi. Parasta tässä on, että saa olla tekemisissä ihmisten kanssa ja pääsee auttamaan heitä.

Syksyllä 2017 perustetun JTC:n toiminta teki vaikutuksen myös Raskassarja-ketjuun, jonka edustajat kävivät auditoimassa liikkeen. Jäseneksi ei kelpuuteta mitä tahansa nyrkkipajaa, vaan korjaamoiden ja myymälöiden on täytettävä tietyt kriteerit. On löydyttävä muun muassa riittävän ammattitaitoinen ja koulutettu henkilökunta, varustetaso ohjelmineen ja viranomaislupineen.
Raskassarja-ketjun hallitus hyväksyi joensuulaisyrityksen jäseneksi tammikuussa 2019. Sen myötä Raskassarja-ketjun korjaamoiden määrä kasvoi 12:en. Varaosaliikkeitä on mukana 19.

Joen Truck Center

  • Vuonna 2015 valmistuneessa hallissa tilaa 1 000 neliömetriä
  • Lämmitysmuotona ympäristöystävällinen maalämpö
  • Kuusi huoltopaikkaa ja kattonosturi
  • Käytössä testereitä, kuten: Autocom ja perävaunuille Knorr-Bremse ja Wabco
  • Henkilökunta: neljä asentajaa ja korjaamopäällikkö.

Teksti Sari Järvinen, Kuvat Miska Korpelainen