Puolessa miljoonassa kuorma-autossa ehkä viallisia laitteita

Cummins Inc. kutsuu Yhdysvalloissa noin puoli miljoonaa kuorma-autoa huoltoon viallisten pakokaasunpuhdistuslaitteiden vuoksi.

SCR-katalysaattorin tehtävänä on muuttaa haitalliset typenoksidit harmittomiksi typeksi ja vedeksi. Kuva Cummins.

Cumminsin kaikki pakokaasunpuhdistusjärjestelmät eivät läpäisseet Yhdysvalloissa viranomaisten testejä, sillä typen oksideja (NOx) pääsi ilmaan enemmän kuin paikalliset säännöt sallivat. Tämän vuoksi Cummins Inc. kutsuu huoltoon noin 500 000 keskiraskasta- ja raskasta kuorma-autoa, jotka on valmistettu vuosina 2010-2015.
Tämä päästörajoitusten vuoksi tehty vapaaehtoinen takaisinveto on historian suurin kuorma-autoteollisuudessa.
Asiasta tiedotti Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviranomainen U.S. Environmental Protection Agency (EPA) tiistaina 31.7. Se testasi yhdessä California Air Resources Boardin (CARB) kanssa Cumminsin päästöarvoja. Cummins totesi omien testiensä jälkeen, että se ottaa vapaaehtoisesti viallisten ajoneuvojen omistajiin yhteyttä ja kutsuu autot huoltoon.

Vian syynä ovat SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction) komponentit, jotka eivät ole kestäneet käyttöä niin pitkään kuin pitäisi. Niiden tehon todettiin heikkenevän jo muutamassa vuodessa. Aiemmin takaisin huoltoon on kutsuttu mm. yli 200 000 Dodge Ram 2500 -kevytkuorma-autoa. Reutersin mukaan ongelman syynä eivät ole laittomat ohjelmat, joita Volkswagen käytti dieselautoissaan.

Suomessa Sisu ja Scania ovat tehneet yhteistyötä Cumminsin kanssa, mutta kumpikaan ei ole kyseisinä vuosina (2010-2015) käyttänyt Cumminsin koneita kuorma-autoissaan. Scania uutisoi hiljattain kehittäneensä uuden 6,7-litraisen dieselmoottorin yhdessä pitkäaikaisen kumppaninsa Cumminsin kanssa. Uuden moottorin rakenne pohjautuu Cummins ISB6.7:ään. Scania Suomi Oy:n toimitusjohtaja Henna Wickström kertoi, ettei kyseistä moottoria ole vielä myyty Suomeen elokuun alkuun 2018 mennessä ja siinä tullaan käyttämään Scanian itse kehittämää SCR-pakokaasunpuhdistusjärjestelmää, joten tältä osin suomalaisautoilijat voivat ajaa huoletta.

Teksti Sari Järvinen
2.8.2018 (päivitetty 6.8.)