Poliisi voi sakottaa uudesta HCT-yhdistelmästä

07.05.2019

Poliisi voi sakottaa uudesta HCT-yhdistelmästä

Traficomin määräyksessä on virhe, joka tekee pitkistä DUO2- /A-Double-yhdistelmistä määräysten vastaisia.

Moottorin ääni laantuu, kun 34-metrinen DUO2-yhdistelmä hidastaa vauhtia ja siirtyy ryhmittymiskaistalle. Kuljettaja kääntää risteyksessä oikealle. Perässä kulkevat puoliperävaunu, dolly sekä toinen puolikas selviytyvät moitteettomasti jyrkästä käännöksestä.

Mutta jos saman yhdistelmän kulkua katsotaan viranomaisten paperien perusteella, yhdistelmä jälkimmäisen perävaunun perä pyyhkäisee tiukassa risteyksessä liikaa vasemmalle, esteeksi vastaantulijoiden kaistalle.

Syynä on laskuvirhe Traficomin määräyksessä. Sen mukaan jälkimmäisen perävaunun takakulman sivusiirtymä on liian suuri.

Virhe on sinänsä harmiton, sillä kyseiset yhdistelmät pystyvät käytännössä hyvin kulkemaan liikenteessä. Ongelmia saattaa kuitenkin syntyä, jos poliisi pysäyttää pitkän DUO2:n/A-Doublen tien päällä.

– Se on sakon paikka, sillä yhdistelmä on määräyksen vastainen. Tilanne onkin haasteellinen liikennevalvonnan kannalta, Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti toteaa.

Suurin osa suomalaisista päällirakentajista ja perävaunuvalmistajista käyttää Traficomin kaavan sijaan TrailerWIN/CornerWIN ohjelmaa kääntyvyyslaskelmien teossa.

Traficomin kääntyvyysmääräykset löytyvät Excel-kaavasta, jossa on paljon muuttujia. Rekkalaskenta Oy:n toimitusjohtaja Roland Dahlinin mielestä muuttujia on jopa niin paljon, että yksinkertaisella kaavalla on ylipäätään hankala saada tarkkaa tulosta, joka sopisi kaikenlaisille yhdistelmävaihtoehdoille.

Lisäksi Traficomin kaavassa ei ole määritelty vetoauton eikä vetopöydän paikkaa.

– Kaavassa annetaan mitta vain vetotapista. Jos vetoauto on puoli metriä pidempi, on sillä myös pidempi matka vetopöytään, joka vaikuttaa kääntyvyyteen. Se, missä auton etupuskurin ulkokulma kulkee, on kääntyvyyden tarkastelussa lähtökohtana kaikkiin kääntyvyyslaskelmiin. Yleisimmillä autoilla kaava pitää kyllä tältä osin paikkansa, mutta kaikilla muilla se antaa enemmän tai vähemmän vääriä tuloksia, Dahlin toteaa.

Suurin osa suomalaisista päällirakentajista ja perävaunuvalmistajista käyttää suunnittelussa Rekkalaskennan kehittämää tarkempaa tietokonepohjaista simulointiohjelmaa CornerWINiä. Sen ja saman talon TrailerWIN-ohjelman avulla voidaan simuloida sekä kääntyvyyttä että stabiliteettiä.

Traficomin laskuvirhe koskee lähinnä pisimpiä A-tuplayhdistelmiä eli auton, puoliperävaunun ja täysperävaunun kokonaisuutta. Kahden 13,6-metrisen perävaunun kanssa harmia ei vielä ole.

– Mutta jos tehdään ns. venytettyä yhdistelmää, jolloin mennään moduulimitoista vähän yli, ollaan lähellä raja-arvoja. Koko mittamuutoksen suhteen asia on marginaalinen, mutta se kenen nilkkaan tämä osuu, sille tämä voi olla oleellinen asia.

Lahdella ei ole tietoa, kuinka paljon kyseisiä pitkiä A-tupla-/ DUO2-yhdistelmiä on liikenteessä, sillä HCT-yhdistelmiä ei tarvitse erikseen rekisteröidä.

Pitkän DUO2-/A-Double-yhdistelmän voi kuitenkin saada lailliseksi.

– Kannattaa pyytää hyväksytyltä asiantuntijalta yksilöllistä laskelmaa. Se kustannus on hyvin pieni ison yhdistelmän rinnalla, Lahti vinkkaa.

Kyseisiä hyväksyttyjä asiantuntijoita ei löydy aivan joka katsastuskonttorilta, sillä Suomessa heitä ei kovin monta ole.

Kaikissa tapauksissa yksilöllisestäkään laskelmasta ei kuitenkaan ole apua.

– Jos yrityksessä on paljon vaihtokärryjä, joita käytetään ristiin rastiin, tämä menettely ei oikein toimi. Kaikki kombinaatiot pitäisi yksilöidä jollain tavalla, Lahti sanoo.

Traficom on luvannut muuttaa määräyksestään löytyvän virheen ja asian eteen tehtiin töitä keväällä 2019. Laskukaava pystyttäisiin päivittämään Traficomin Internet-sivuille nopeastikin, mutta koska kyseessä on lainsäädännön muutos, prosessi kestää pidempään.

– Vielä ennen pääsiäistä ei ollut selvyyttä tehdäänkö tästä korjaus vai onko kyseessä muutos, joka on laajempi toimintamalli.

– Rehellisesti sanottuna tästä on alan toimijoille turhaa työtä. Asetusmuutos oli niin suuri, että meillä oli sen kanssa järjettömän paljon tekemistä. Se opittiin, että tarkastuskierrokselle pitää jättää enemmän aikaa, Lahti toteaa.

Katso videolta, miten ohjelma laskee kääntyvyyden.

https://youtu.be/b141dmddw9Y

Teksti SARI JÄRVINEN, kuvat TrailerWIN/Rekkalaskenta Oy