Pakkaset tuovat varkaat

Riskiä voi hieman pienentää tehokkaalla kameravalvonnalla ja parkkeeraamalla ajoneuvot keula maantielle päin.

Jarno Ovaskainen sanoo, että joskus on hänen työnantajansa autoista lähtenyt yhtenä yönä satoja litroja polttoainetta. Lukolliset korkitkaan eivät aina auttaisi, sillä sellaisia kohdatessaan varas poraa tankkiin reiän tai särkee lukon, ja tämä tietää lisäriesaa. Kuva Kari Saarinen.

Etenkin pimeänä vuodenaikana ajoneuvojen ja työkoneiden kimppuun iskevät niin pikkutekijät kuin ammattirikollisetkin.  Ylöjärveläisellä Tilausliikenne Atro Vuolle Oy:llä työskentelevä autonkuljettaja Jarno Ovaskainen kertoo polttoainevarkauksien yleistyvän heti, kun illat hämärtyvät.

– Silloin on helpompi pysyä näkymättömissä rötöstelemässä. Usein tuntuu myös siltä, että syksyn ensimmäiset yöpakkaset ruokkivat tätä ilmiötä. Olemmekin miettineet, että viekö joku rekkojen polttoainetta talonsa lämmitysöljyksi, Ovaskainen juttelee.

Tämä kieltämättä tulee mieleen, kun ajattelee, kuinka isoja määriä polttoainetta kerralla lähtee. Ovaskaisen työnantajalla on liikenteessä niin busseja kuin ajoneuvoyhdistelmiä. Varsinkin kuorma-autoista katoaa polttoainetta. Firmalle on käynyt muutaman vuoden sisällä useita kertoja niin, että jostakin autosta on tyhjennetty koko satojen litrojen suuruinen polttoainetankki. Sellaisessa saaliissa on jo kuljettamistakin.

– Suuren määrän vieneitä varkaita ei useinkaan saada kiinni. Kerran oli homma jäänyt kesken niin, että tekijöiltä oli jäänyt kannut ja pumput pihaan levälleen. Silminnäkijä oli vielä seurannut rosvoja, jotka jäivätkin sitten poliisin haaviin jo samana yönä lähiseudulta.

– Mönkijöihinsä menovettä anastavat teinipojat ovat yksittäisiä tapauksia, ja heidän tekemisistään ei kamalan suuria kustannuksia yleensä koidu. Enemmän meille on ollut riesaa ammattirikollisista. Nykyisin ulkoalueitamme valvovat onneksi niin hyvät turvakamerat, että niiden kuvasta näkyy liikkujien nenäkarvojen värikin.

Ovaskainen suosittelee kaikille polttoainevarkauksien kohteeksi toistuvasti joutuville mahdollisimman tarkkaa kameravalvontajärjestelmää. Lisäksi hän vinkkaa, että autot kannattaa pysäköidä yöksi keula maantielle päin, niin ainakin voron narahtamisriski on suurempi. Tappioiden minimoimiseksi olisi aiheellista jättää yön ja viikonlopun ajaksi polttoainesäiliöön niin vähän ainetta kuin mahdollista.

 

Ylöjärven kaupungin maanrakennusmestarina työskentelevä Mirka Kamarjanskij on nähnyt kaupungin hallinnoimilla katu- ja viemärirakennustyömailla sellaistakin, että samasta aliurakoitsijan kaivinkoneesta viedään polttoainetta useampana peräkkäisenä yönä.

Näissä tapauksissa useimmiten on ollut kyse pienemmistä määristä. Pilkkihaalari-isäntä on käynyt lorottamassa kannuunsa jokusia litroja ainetta, joka päätyy traktorin tai mönkijän tankkiin. Tai sitten asialla ovat olleet mopoautopoikaset. Myös Kamarjanskij suosittelee kameravalvonnan tehostamista.

– Itsehän olen levittänyt netin kautta joitakin kuvia tekijöistä, vaikka siinä on riski saada kunnianloukkaussyyte. Mutta olisi erittäin tärkeää saada varkaat kiinni. Liian harvoin siinä edelleen onnistutaan, maanrakennusekspertti toteaa.

Hän jakaa Ovaskaisen huolen siitä, että polttoainemenetysten rahallinen arvo ei ole ainoa riesa, joita yrittäjille seuraa. Toisinaan varkauden yhteydessä valuu maahan dieseliä tai polttoöljyä siinä määrin, että jopa palokunta täytyy kutsua puhdistustöihin.

– Työkoneen polttoainesäiliöön on samassa yhteydessä voinut kulkeutua kaikenlaista likaa tai ainakin vettä. Ongelmia syntyy siitäkin, Kamarjanskij sanoo.

 

Ovaskainen puolestaan muistuttaa, että vaikka vakuutusyhtiöt korvaavat lukollisten korkkien takana olevien säiliöiden tyhjentämiset, ei asia ole niin yksinkertainen.

– Lukolliset korkit ovat hintavia, ja niitä käytettäessä tapahtuu usein niin, että varas särkee korkin ja siitä menee roinaa tankkiin. Hän saattaa myös porata tankkiin reiän, ja sitten on taas vaara, että maahan valuu suuriakin määriä ainetta, ylöjärveläiskuski mainitsee.

Niin Ovaskainen kuin Kamarjanskij päivittelevät polttoainevarkauksista tulevien sanktioiden minimaalisuutta. Pikkusakko ei rötöstelijää juuri hetkauta, ja uutta tiliä saatetaan olla tekemässä monena yönä viikossa.

 

Sisä-Suomen Poliisin Nokian alueella tutkinnanjohtajana työskentelevä rikoskomisario Anssi Köykkä ymmärtää huolen. Hänenkin mukaansa polttoainevarkaudet ovat sangen yleisiä, ja yksittäistapauksina niistä selviää poikkeuksetta sakkorangaistuksella.

– Kamerat ja liiketunnistimet lienevät parhaita aseita tuota rikollisuutta vastaan. Jokaisesta tapauksesta kannattaa ilman muuta tehdä rikosilmoitus. Jos samalta alueelta tulee ilmoituksia usein, poliisi voi ainakin tihentää partiointiaan juuri sillä suunnalla, Köykkä tuumii.

Teksti ja kuva: Kari Saarinen