Micheliniltä uusi rengas

Michelin lupaa uuden renkaan säästävän polttoainetta.

Micheliniltä tulee nyt markkinoille X Multi Energy -rengas, joka täydentää keskipitkän matkan kuljetuksiin tarkoitettujen renkaiden valikoimaa. Kuljetusliikkeille tarjotaan valintamahdollisuuden sen mukaan, kumpaa halutaan painottaa enemmän: polttoainesäästöjä vai renkaan pitkää käyttöikää. Multi X -renkaan käyttöikä on 20 prosenttia pidempi kuin vanhan X Multiway 3D -renkaan. X Multi Energy sen sijaan säästää polttoainetta 1,2 litraa enemmän 100 kilometrillä kuin X Multiway 3 D -rengas (laskettu VECTO-menetelmällä).
Uusi rengas ja vuonna 2017 markkinoille tullut X Multi -rengas korvaavat Michelin X Multiway 3D -renkaan.

Polttoaine on kuljetusliikkeiden toiseksi suurin menoerä. Kuljetusalankin on välttämätöntä kehittää kuljetuksia puhtaammiksi – “vihreämmiksi”, kun EU-komissio on kehittämässä kuljetusliikenteelle ohjeistusta CO2-päästöjen vähentämiseksi. EU:n asiantuntijat ovat kehittäneet VECTO-menetelmän kuljetuskaluston polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen laskemiseksi. Kuljetusajoneuvojen valmistajat ovat 1. tammikuuta 2019 alkaen velvollisia ilmoittamaan Euroopan alueella myytävien uusien ajoneuvojensa VECTO-menetelmän mukaisesti lasketut CO2-päästöarvot. Kuljetusliikkeiden on laskutavan ansiosta helpompaa tehdä selkeä valinta polttoainesäästöjen ja niiden kautta CO2 -päästöjen vähentämiseksi. Tällä on merkitystä varsinkin isoille kuljetusliikkeille, sillä tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa vähäisten CO2-päästöjen tärkeys korostuu.

Yllättävän harva tiedostaa, että renkaiden osuus yhdistelmäajoneuvon polttoaineen kulutuksesta on niinkin suuri kuin yksi kolmasosa. Loput kaksi kolmasosaa kuluvat ilmanvastuksen ja ajoneuvon sisäisen mekaanisen kitkan voittamiseen. Michelin X Multi Energy on juuri vähäisen polttoaineen kulutuksensa takia markkinoiden ykkösrengas keskipitkien kuljetusten tarpeisiin. Jos EU:n VECTO-menetelmällä laskettua kulutusta verrataan kolmen kilpailevan premium-merkin keskimääräiseen kulutukseen, Multi X Energy säästää 1,1 litraa enemmän polttoainetta 100 kilometrillä. Ajoneuvon koko keskimääräiselle käyttöiälle laskettuna säästöä kertyy rahassa yli 3 000 euroa.

Michelin on kehittänyt Multi X Energy -renkaat kolmen innovatiivisen Michelin-teknologian pohjalta: Infinicoil, Regenion ja Powercoil, joita käytetään sekä vetoakselille että etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille tarkoitetuissa renkaissa.

  • Infinicoil on lisävyökerros, joka on rakennettu renkaan runkoa kiertävästä teräsvaijerista, pisimmillään 400 metriä. Se antaa kuviopaloille hyvän vakauden. Sen ansiosta rengas kuluttaa huomattavan vähän polttoainetta ja on pitkän käyttöikänsä ajan kestävä ja vakaa.
  • Regenion-teknologian (jota hyödynnetään 3D-tulostettujen metallimuottien tekemiseen) avulla työstetään kulutuspintaan itseuusiutuvia kuviopaloja. Kun ne kuluvat, kuviossa tulee esiin uusia uria. Siksi pintakuvion vedenpoistokyky ja pito säilyvät renkaan koko käyttöiän ajan.
  • Powercoil on uuden sukupolven kevyempi, mutta entistäkin vahvempi teräslankarakenne renkaan rungossa, minkä ansiosta rengas on tukeva ja kestävä, ja sen vierintävastus on matala.

 

Michelin X Multi Energy on jälkiuritukseen ja pinnoitukseen soveltuva rengas, jossa on sekä 3PMSF että M+S -merkinnät osoituksena pito-ominaisuuksista kaikissa sääolosuhteissa.

Erittäin matalan vierintävastuksensa ja vähäisen polttoaineen kulutuksensa vuoksi Michelin X Multi Energy on saanut kaikkien tärkeimpien kuorma-autonvalmistajien tyyppihyväksynnän jo vuoden 2017 lopulta alkaen. Rengas on myynnissä jälkimarkkinoilla huhtikuussa 2018 koossa 315/70 R 22.5 sekä vetoakselille että etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille tarkoitetuilla kulutuspintakuvioilla

Lähde: Michelin