Matkailuauton talvikäyttö kasvaa

Renkaiden päällä rullaavia miniasuntoja myytiin Suomessa viime vuonna lähes 18 prosenttia edellisvuotta enemmän, ja sama trendi näyttää jatkuvan.

Matkailuautojen kauppa käy jälleen. Yhä useampi haluaa nauttia matkailuauton suomasta vapaudesta myös talvella. Se, miten talvirenkaita asuntoautossa tulee talvisin käyttää, määräytyy lain mukaan auton painon perusteella.
Matkailuautojen myynti on kasvanut reippaasti parin viime vuoden aikana samalla kun asuntovaunujen suosio on hiipunut. Matkailuautobuumin taustalla on liikkumisen helppous ja joustavuus. Liikenteessä asuntoautoa on huomattavasti ketterämpi pyöritellä kuin pitkää auton ja asuntovaunun yhdistelmää.

Matkailuauton käyttö ei rajoitu enää kesään vaan sillä halutaan reissuun myös talvella, jolloin se luonnollisesti vaatii alleen keliin sopivat talvirenkaat.
Kevyempiin, kokonaispainoltaan alle 3 500 kilon asuntoautoihin pätevät täysin samat määräykset kuin henkilö- ja pakettiautoihin. Auton alle tarvitaan neljä talvirengasta joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muulloinkin, jos tarve niin vaatii.
Määräykset muuttuvat, kun matkailuauton paino kasvaa yli 3 500 kilon. Tällöin laki sallii joulu– helmikuussa liikenteeseen myös matkailuautot, joissa talvirenkaat on asennettu ainoastaan vetäville akseleille (pois lukien ohjaavat vetävät akselit). Näissä renkaissa pääurien syvyys on oltava vähintään viisi millimetriä, muilla akseleilla renkaiden minimisyvyys on kolme milliä. Jos yli 3 500 kiloa painava auto on siis takavetoinen, lain mukaan riittää, että talvirenkaat ovat vain takana.

Matkailuautot ovat raskaita ja reissuun lastattuna paino kasvaa entisestään. Kumipyörien on kannettava koko auton paino ja annettava lisäksi turvallinen ja vakaa ajettavuus. Tähän voi vaikuttaa renkaiden ilmanpaineilla.
– Reissuun lähtiessä kannattaa tarkistaa todelliset akselikuormat vasta, kun auto on lastattu, ja säätää renkaiden ilmanpaineet sen jälkeen kohdilleen. Matkailuautojen renkaiden painetasot eivät useinkaan vastaa ajoneuvon todellisia akselikuormia, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Korkeampi rengaspaine parantaa auton ajovakautta ja vähentää renkaiden lämmönkehitystä. Näin auton hallinta helpottuu ja renkaiden kestävyys paranee.
– Tärkeää on valita talvirenkaat, joiden kumisekoitus ja rakenne on kehitetty pohjoisen vaihteleviin keleihin. Niin sanotut keskieurooppalaiset kitkarenkaat antavat hyvän märkäpidon, mutta niiden pito talven liukkailla on huono, Morri toteaa.