Letka-ajoa testataan Suomessa

Suomeen Euroopan ensimmäinen sopimus puoliautonomisesta letka-ajosta.

Ahola Transport käyttää Scania-kuorma-autoja ja -teknologiaa suomalaisilla moottoriteillä testatakseen puoliautonomista letka-ajoa eri muodoissa.

Scania on tehnyt kumppanuussopimuksen Ahola Transport Oyj:n kanssa uusien kuljetusteknologioiden käyttöönotosta pohjoismaisilla teillä. Tämä on lajissaan ensimmäinen sopimus Euroopassa puoliautonomisen letka-ajon (platooning) toteuttamisesta normaaliliikenteessä.
Ahola Transport käyttää Scania-kuorma-autoja ja -teknologiaa suomalaisilla moottoriteillä testatakseen puoliautonomista letka-ajoa eri muodoissa. Letka muodostuu kolmesta tai useammasta etäyhteydellä toisiinsa kytketystä yhdistelmäajoneuvosta. Testeissä kaikissa ajoneuvoissa on ajon aikana kuljettaja. Letka-ajossa ensimmäisen yhdistelmän kuljettaja kuitenkin ohjaa koko letkaa ja muut kytketyt ajoneuvot seuraavat autonomisesti perässä.

Uusien kuljetusteknologioiden laajempi käyttöönotto edellyttää lainsäädännön ja yleisen hyväksynnän edistymistä samanaikaisesti. Kokemukset todellisissa liikenne- ja sääolosuhteissa ovat siksi hyvin keskeisiä.
– Meille on tärkeää helpottaa kuljettajiemme työtä ja tehtäviä uuden teknologian avulla. Uusilla ratkaisuilla voimme myös vastata paremmin asiakkaiden odotuksiin entistä nopeammista toimituksista ja yhteisistä ympäristötavoitteista, Ahola Transportin konsernijohtaja Hans Ahola toteaa.

Letka-ajoon yhdistetyt uudet kuljettajaa avustavat toiminnot helpottavat kuljetusaikatauluja ja tehokkuutta myös reitti- ja nopeusoptimoinnin avulla. Positiivisia ympäristövaikutuksia saadaan sujuvan liikennevirran lisäksi myös pienentyneen ilmanvastuksen myötä alhaisemmalla polttoainekulutuksella ja vähentyneillä hiilidioksidipäästöillä.
Näillä uusilla teknologioilla on mahdollista kehittää ja monipuolistaa kuljettajan tehtäviä. Koska ensimmäinen ajoneuvo ohjaa jonoa, seuraavien kuorma-autojen kuljettajilla on mahdollisuus suorittaa esimerkiksi muita kuljetuksiin liittyviä tehtäviä. Joustavammilla ajoaika- ja lepotaukosäännöksillä letka-ajo voisi lisätä pitkänmatkan kuljettajien mahdollisuuksia päästä kotiin sen sijaan, että he yöpyvät autossa. Yhteistyö käsittää myös muiden kuljettajaa avustavien uusien teknologioiden kehittämistä. Tämä on Scanialle järjestyksessään toinen letka-ajoon liittyvä sopimus.

Lähde: Scania