Kesla valjasti puutavaranosturin voiman kierrätysnosturiin

Ranskalaiset ihastuivat suomalaiseen puutavaranosturiin ja halusivat sen kierrätysnosturiksi.

KESLA ZT17 -nosturin nettonostokyky on 156 kNm. Jyväskylässä esiteltävä malli on asennettu sora-autoon, jossa on kippilava.

Ranskalaisilla oli ongelma. Kaupunkialueilla lajitellut jätekontit sijaitsivat usein jalkakäytävän takana ja niiden eteen oli pysäköity liuta autoja. Jätteenkuljetusauton ajajalla ei ollut mahdollisuutta päästä suoraan tyhjennettävän jätekontin viereen. Hänen piti nostaa jätekontti nosturilla autojen yli mahdollisimman vakaasti, ilman että yhdenkään Citroënin katolta löytyi rikkoutuneita kananmunia tai muuta kontista valunutta roskaa.
Hommaan kaivattiin tehokasta, luotettavaa ja nopeaa nosturia.
– Perinteinen kappaletavaranosturi kypsyy kovassa käytössä kolmessa vuodessa, eivätkä ne ole kovin nopeita, Kesla Oyj:n markkinointipäällikkö Marko Härkönen kertoo.
Ranskalainen päällirakennevalmistaja Dalby kiinnostui suomalaisen Keslan puutavaranostureista. Ne oli kehitetty kovaan ja jatkuvaan työhön, sillä suomalainen ei metsätöissä jahkaile.

Järeä puutavaranosturi ei kuitenkaan sellaisenaan kelpaa kappaletavaranosturiksi. Se ei täytä EN 1299-standardia.
– Puutavaranostureille on myönnetty erivapauksia esimerkiksi vakaudenhallintajärjestelmän suhteen, kun sillä lastaa metsäautoteillä, sahojen pihoilla ja teollisuusalueilla.
Ranskalaiset kuitenkin halusivat suomalaisen puutavaranosturin ulottuvuuden, tehon ja nopeuden. Keväällä 2016 alkoi kehitystyö, ja Dalbyltä annettiin Keslalle ohjeet, millainen heidän toivomansa ja standardit täyttävän kierrätysnosturin pitäisi olla.
– Talvi sitä viilattiin. Tulos on jännittävä yhdistelmä, joka mahdollistaa tosi suurien massojen siirtämisen, Härkönen sanoo.

KESLA ZT17 recyclingin nostokyky yhdeksän metrin päässä on 1 660 kiloa.

Uusi nosturi eli KESLA ZT17 recycling pohjautuu vanhaan tuttuun peruspuutavaranosturiin, johon Keslalla tehtiin vakaudenhallintalaitteet, anturoinnit ja letkurikkoventtiilit. Vakaudenhallintajärjestelmä kehitettiin Suomessa. Markkinoilta löytyi valmiita komponentteja, mutta ohjelma tehtiin Keslalla.
ZT17 recycling on ollut jo Ranskassa käytössä kevättalvesta lähtien. Asiakkaat ovat lähettäneet suomalaisille kuvia, joissa kierrätysnosturilla on siirretty kaikenlaista muutakin tavaraa kuin jätekontteja.
– Huomasimme, että nosturille voisi löytyä muutakin käyttöä. Berliinissä pohtivat, että sillä pystyisi hakemaan myös rakennusjätettä kaupunkialueelta. Ranskalaiset miettivät, että nosturilla voisi tuoda ja purkaa itse painavaa tavaraa rakennustyömaille kuten tiililetkoja ja suursäkkejä.

Nosturi toimitetaan radio-ohjauksella, jossa on yksitoista itsenäistä toimintoa sekä vaa’an kuittausnappi ja nosturin valokytkin.

ZT17-nosturin Suomen virallinen ensi-ilta on Jyväskylän Kuljetusmessuille 18.-20. toukokuuta, jolloin nosturi esitellään yleisölle.
– Kuuntelemme mielellämme, mitä mieltä ihmiset ovat nosturista. Emme tiedä itsekään, mihin kaikkeen sitä voi käyttää.
Muutama suomalainen jäteyrittäjä on ilmaissut jo kiinnostuksensa Keslan kierrätysnosturia kohtaan.
Hintaa sillä on hieman enemmän kuin perinteisellä puutavaranosturilla, koska mukana on enemmän tekniikkaa.
– Nosturi on silti hinnaltaan kilpailukykyinen verrattuna muihin kappaletavaranostureihin. Niissä on yleensä muuten muutama vuosi vanhempaa tekniikkaa vakaudenhallintalaitteissa kuin uudessa mallissamme, Härkönen kehaisee.
ZT17 on tarkoitus saada kesäksi koeajoon. Ensimmäisten toimitusten on arvioitu alkavan elokuussa.
Nosturi on saatavissa sekä yksi- että kaksijatkeisena.

KESLA ZT17 recycling

  • Nostokyky (netto) 156 kNm
  • Maksimiulottuvuus 9 375 mm
  • Jatke 2 x 1 450 mm
  • Kääntömomentti 31 kNm
  • Kääntökulma 415 o
  • Suositeltava öljyntuotto, yksipiirinen 2 x 70 – 90 l/min
  • Työpaine 26 MPa
  • Nosturin paino + tukijalkojen paino 2 175 kg + 315 kg
  • Valmistetaan Suomessa

Teksti Sari Järvinen, Kuvat Kesla Oyj