Kesä jatkuu valoissa

LAZER LED räväytti pimeän torjuntaan kolme uudistettua keinoa.

Lazer Triple-R Elite3 -lisävalosarja tuo kesäpäivän tuntua pimeyteen, ja suomalaisten palautteen myötä Utility-sarjan työvalot ovat entistä tehokkaampia.

Digilaitteiden näyttöjen sinisten valojen haitoista on varoiteltu pitkään, mutta harvemmin on ollut esillä, että myös moni ammattikuljettaja altistuu silmiä rasittaville sinisävyisille led-valoille pimeässä ajaessaan.
– Ruotsissa havahduttiin tähän ensimmäisenä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan parasta silmälle on lähellä päivänvaloa oleva led-valo. Se tarkoittaa noin 5 000 kelviniä, Lazer Lamps Ltd:n Suomen aluejohtaja Markus Michelsson kertoo.
Hän vakuuttaa, etteivät Lazerin ledit aiheuta riskiä sairastua silmänpohjan rappeumaan, joka pahimmillaan voi johtaa näön menetykseen.

Sinertävää valoa on enemmän, kun lukema nousee esimerkiksi 6 000 kelviniin. Se saa aivoissa aikaan vaikutuksen, että valo olisi todellisuutta kirkkaampi.
– Sinisyys ikään kuin huijaa aivoja. Jos tasoitat kaivurin kauhalla kuoppaa, sinertävässä valossa pinta voi näyttää tasaiselta, vaikkei se sitä olekaan, Michelsson sanoo.
Päivänvaloa muistuttavaa valoa löytyy muun muassa Lazerin uudistettujen lisävalojen sarjasta Triple-R, johon kuuluvat Elite 2, Elite 3 ja Elite Competition.

Linear on pieni kooltaan muttei valoteholtaan.

Tehoa ja tekniikkaa uudistettiin vauhdikkaalla tavalla, sillä WRC-ralliautoista kerätyn datan avulla Lazer Lamps kehitti Eliten valo-optiikkaa. Keskellä olevat ledit näyttävät nyt pitkälle eteenpäin, sivuilla olevat leveälti sivulle ja hajavaloa on vähemmän.
Led antaa sitä enemmän valoa, mitä viileämpi se on. Tämän vuoksi Lazer Lamps käyttää ledeissään elektronista lämmönsäätelyä.
– Piirilevyssä on normaalia enemmän kuparia, joka johtaa lämpöä pois led-polttimon luota. Lisäksi runko ja linssi on mietitty niin, että ajoviiman vaikutus olisi mahdollisimman viilentävä.
Toinen pimeän kauden piristys löytyy uudesta Linear-sarjasta. Erittäin matala, 40-millimetrinen lisävalo sopii maskiupotuksiin, vaikka rekisterikilven päälle. Aerodynamiikkaa testattiin Toyotan tuulitunnelissa ralliautolla, joten polttoainesyöpöksi ei Linearia voi syyttää.

Linearin todellisena hienoutena on sen valo-optiikka, joka on optimoitu sen mukaan, kuinka korkealle valo asennetaan.
– Sillä on paljon eroa, jos valo on metrin tai neljän metrin korkeudella.
Raskaalle kalustolle tarkoitettu Linear tulee tuotantoon loppuvuonna, kevyempien menopelien osalta valmistus on jo alkanut.
Lisävarusteena on säädettävä keskikiinnityssarja.

Suomalaiset ammattikuljettajat ovat osallistuneet melko harvinaisella tavalla Lazerin kehitystyöhön. Vaikka valot valmistetaan käsityönä Essexissä Isossa-Britanniassa, suomalaisten palaute on kulkenut saarivaltioon valojen maahantuojan Pekant Oy:n, Raskassarja-ketjun asiakkaiden ja tehtaan suorien asiakaskontaktien kautta.
Niiden vuoksi valmistaja muun muassa laajensi tuotantoaan pari vuotta sitten työvalosarjaan.
– Suomalaisilta tulee kaikkein eniten palautetta! Haluaisin lähettää siitä kiitokset, sillä heidän avullaan olemme pystyneet
kehittämään tuotteista parempia. Englannin olosuhteet ovat niin erilaiset, ettei siellä aina ymmärretä, mitä valoille voi täällä tapahtua. Siksi valoja on myös paljon testattu Skandinavian maissa, Michelsson toteaa.

Viimeisimmän hienosäädön tulokset tulivat nähtäville tänä syksynä toisen sukupolven Utility-työvalojen myötä. Alumiinirunko ja watit ovat samat mutta valokuvio leveämpi. Suomalaispalautteen osuus näkyy linssissä. Rosoisen sijaan pinta on nyt sileä, mikä on helpompi pyyhkiä, kun metsäautoteillä kura lentää.
– Annamme työvaloille kahden vuoden takuun, myös kaivoskäytössä, Michelsson huomauttaa.