eVito ajoon vuoden 2018 jälkipuoliskolla

Mercedes-Benz lupaa yhdellä latauksella 150 kilometriä.

eVitoon voi lastata 1 073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Kuva Daimler.

Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.

Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.

– Olemme vakuuttuneet siitä, että tarvitsemme täyssähköisen pakettiautomalliston erityisesti kaupunki- ja taajamakäyttöön. Hyötyajoneuvojen sähköistäminen ei ole päämäärä sinänsä, vaan sen on oltava yhtä kannattavaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen käyttö. Tätä varten olemme kehittäneet erityisen eDrive@VANs-strategian, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen liikkumisratkaisun asiakkaillemme, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo. 

Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Epäedullisissa oloissa, kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla, päästään 100 kilometrin toimintamatkaan.

Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Keskikokoluokan eVito sopii tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä. Huippunopeus on 80 km/h, joka pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.

Uuden eViton kokonaispituus on joko 5 140 milliä tai 5 370 milliä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa.

eViton käyttökustannuksia ja omistamisen kokonaiskuluja (TCO) on arvioitava samoin perustein kuin perinteisen dieselkäyttöisen Vito-malliston. Normaalia kalliimpaa ostohintaa kompensoivat alhaiset energia- ja huoltokulut sekä matala verotaso. Säästöjen edellytys on sähköenergian houkuttava hinnoittelu. Akkuteknologian nopean kehityksen ansiosta sähköautojen hinta voidaan kuolettaa nopeammin kuin polttomoottoriautojen. 

Akut uuteen eVitoon toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive. Mercedes-Benz on osoittanut 150 miljoonaa euroa lisävaroja sähköisten hyötyajoneuvojensa kehittämiseen lähivuosien aikana. Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen.