Ensimmäiset sähköiset Volvon kuorma-autot ajoon

Renova ja TGM ottivat käyttöön sähkökäyttöiset kuorma-autot kaupunkiliikenteeseen.

FL Electric -malli on kehitetty esituotantona yhteistyössä valittujen asiakkaiden kanssa.

Volvo Trucks on 19. helmikuuta 2019 toimittanut ensimmäisen sähkökäyttöisen jäteauton jätehuolto- ja kierrätysyritys Renovalle, sekä jakeluauton DB Schenkerin kuljetusliikkeelle TGM:lle.

Uudet Volvo FL Electric ja Volvo FE Electric sähkökuorma-autot ovat kehitetty jakelu-, jätteiden käsittely- ja muita kaupunkiliikennekuljetuksia varten. FL Electric -malli on kehitetty esituotantona yhteistyössä valittujen asiakkaiden kanssa. Molempien mallien sarjatuotanto alkaa Euroopassa rajoitetulla erällä vuoden 2019 lopulla.

Sähkökuorma-autoja käyttävillä kuljettajilla on ollut mahdollisuus testata kuorma-autoja ennen toimitusta.
– Kuljettajat olivat erityisen vaikuttuneita voimansiirron nopeasta toiminnasta, joka tarjosi nopean ja saumattoman kiihdytyksen ja alhaisen melutason. Jatkamme sähköistettyjen ratkaisujen kehittämistä. Samalla pyrimme jatkuvasti vähentämään diesel- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojemme ympäristö- ja ilmastovaikutuksia pääasiassa energiatehokkaiden voimansiirtolinjojen myötä, Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm kertoo.

Volvo FE Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 27 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Kaksi sähkömoottoria, enimmäisteho 370 kW (jatkuva teho 260kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorien vääntömomentti enintään 850 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 28 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, 200-300 kWh.
  • Toimintamatka: Jopa 200 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen (300 kWh): CCS2 150 kW, n.1,5tuntia, pienteholatauksella n. 10 tuntia.

Volvo FL Electric

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 16 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: Sähkömoottori, enimmäisteho 185 kW (jatkuva teho 130 kW), Volvon 2-vaihteinen vaihteisto. Sähkömoottorin vääntömomentti enintään 425 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 16 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: Litiumioniakut, yht. 100-300 kWh.
  • Toimintamatka: Jopa 300 km.
  • Lataus: Saatavana on kaksi erilaista latausjärjestelmää. CCS2: suurin latausteho 150kW (DC). Pienteholataus: suurin latausteho 22 kW (AC).
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen: pikalataus 1-2 tuntia (DC-lataus), yölataus enint. 10 tuntia (AC-lataus) akun enimmäiskapasiteettiin 300 kWh.