400 kWh akkuja odotetaan

Ajoneuvovalmistaja uskoo akkujen nopeaan kehitykseen.


Haastavimmissakin ajo-olosuhteissa kesällä nykyinen eCitaro yltää noin 150 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Kuva Veho Oy

Mercedes-Bezin valmistajat odottavat ajoneuvoakkujen kehittyvän jo muutamassa vuodessa merkittävästi. Käyttöön tulevat litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa.

Nyt myynnissä olevan uuden eCitaro-sähköbussin sähkömoottorit on sijoitettu pyörän napoihin. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin.

Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Valmistajan mukaan nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio.

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla (ns. range extender). Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti.

Lähde: Veho Oy